Luând în considerare interesul privind gestionarea în condiţii de eficienţă şi legalitate a treburilor publice la nivelul unităţilor administrativ -teritoriale din judeţul Suceava, precum şi nevoia existenţei capacităţii efective a autorităţilor administraţiei publice locale de a soluţiona şi de a gestiona, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, treburile publice, în condiţiile legii şi, ţinând cont de situaţia excepţională de la nivelul municipiului Rădăuţi, Prefectul judeţului Suceava, a solicitat punctul de vedere al instituţiilor centrale cu atribuţii în domeniu (MDRAP, MAI, MFP), oferind şi soluţii de rezolvare, prin înaintarea unui număr de 3 proiecte de ordonanţă de urgenţă.
Conform unui comunicat al Prefecturii Suceava, problemele de maximă urgenţă ale municipiului Rădăuţi sunt:
“1) Emiterea actelor de urbanism:
Ca urmare a recomandărilor venite din partea Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, se are în vedere încheierea unui parteneriat tehnic pe termen limitat între Consiliul Judeţean şi Primăria municipiului Rădăuţi pentru emiterea de către Consiliul Judeţean a actelor de urbanism.
O problemă ce urmează a fi rezolvată, constă în identificarea persoanei abilitate să semneze formularul F3 – avizul primarului, document necesar emiterii autorizaţiilor de construire prevăzut în art.22, alin.3 din ordinul ministrului MDRL nr.839/2009, sens în care s-a solicitat punctul de vedere al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.
2) Activitatea Comisiei Locale de Fond Funciar Rădăuţi:
În ceea ce priveşte activitatea acestei comisii, nu au fost identificate încă soluţii, motivat de faptul că art.7, alin.2 din HGR nr.890/2005 impune obligativitatea prezenţei primarului sau, după caz, a viceprimarului la şedinţele comisiei.
S-a solicitat punctul de vedere al Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, instituţie cu atribuţii de coordonare şi control a comisiilor locale şi judeţene de fond funciar.
3) Necesitatea rectificării bugetului local al municipiului Rădăuţi pe anul 2015:
La solicitarea prefectului judeţului Suceava a avut loc o şedinţă de lucru la care au participat pe lângă salariaţii instituţiei noastre şi specialişti din cadrul Agenţiei Judeţene a Finanţelor Publice Suceava, în urma căreia s-a concluzionat că nu poate fi operată o rectificare bugetară în lipsa consiliului local, fiind o atribuţie exclusivă a acestuia. Totodată, s-a solicitat punctul de vedere al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, al Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Afacerilor Interne.
Ca o consecinţă a imposibilităţii rectificării bugetului local al municipiului Rădăuţi pentru trimestrul IV al acestui an, se previzionează blocarea activităţii Spitalului Municipal Rădăuţi, imposibilitatea achitării salariilor profesorilor şi a drepturilor de natură salarială stabilite prin hotărâri judecătoreşti, precum şi imposibilitatea achitării salariilor pentru angajaţii proprii, deşi sumele necesare au fost alocate de către Guvern. Raportat la problemele cu care se confruntă cetăţenii municipiului Rădăuţi, la nivelul instituţiei noastre s-a căutat identificarea unor soluţii urgente.
Astfel, constatând necesitatea şi urgenţa reglementării unei situaţii care, datorită circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri a interesului public – administraţie, sănătate, învăţământ, prefectul judeţului Suceava, domnul Constantin Harasim, a identificat ca şi soluţie, completarea articolului 132 din Legea nr.115/2015, în sensul organizării de alegeri parţiale pentru consiliul local în perioada imediat următoare, prin excepţie de la termenul de un an prevăzut în textul acestui act normativ, în care nu se mai organizează alegeri pentru consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti
În formularea acestui proiect de ordonanţă de urgenţă, s-a avut în vedere faptul că, prin organizarea de alegeri parţiale pentru alegerea Consiliului Local Rădăuţi s-ar debloca în totalitate activitatea acestei autorităţi a administraţiei publice locale în condiţiile în care viceprimarul ales poate exercita atribuţiile primarului pe durata suspendării mandatului acestuia sau a vacanţei funcţiei. “