În perioada 12 ianuarie – 27 martie 2015, 24 de unități de învățământ din județul Suceava au fost evaluate periodic de către experții Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), în cadrul proiectului strategic “Educație de calitate în școlile din mediul rural”, proiect finanțat prin FONDUL SOCIAL EUROPEAN, Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013.
Cele trei tipuri de evaluări externe realizate de ARACIP, conform legislației, sunt autorizare de funcționare provizorie necesară unităților de învățământ / nivelurilor de învățământ / specializărilor / calificărilor nou înființate; acreditarea este obligatorie după autorizare, în termen de doi ani de la absolvirea primei evaluarea periodică este obligatorie pentru toate unitățile de învățământ din 5 în 5 ani.
Unitățile de învățământ care au fost evaluate periodic la propunerea MECȘ și IȘJ Suceava sunt: Şcoala Gimnazială “Nicolae Stoleru” Baia, Şcoala Gimnazială “George Tofan” Bilca, Şcoala Gimnazială Mănăstirea Humorului, Şcoala Gimnazială nr. 1 Bogdăneşti, Şcoala Gimnazială Pîrteştii de Sus, Şcoala Gimnazială Botoşana, Şcoala Gimnazială Calafindeşti, Şcoala Gimnazială “Ion Barbir” Capu Câmpului, Şcoala Gimnazială nr. 1 Iaslovăţ, Şcoala Gimnazială Poiana Stampei, Şcoala Gimnazială “Stefan cel Mare” Cîrlibaba, Şcoala Gimnazială Ciocăneşti, Şcoala Gimnazială “Mihai Halunga” Hănţeşti, Şcoala Gimnazială Cornu Luncii, Şcoala Gimnazială Crucea, Şcoala Gimnazială “Hatmanul Șendrea” Dolheştii Mari, Şcoala Gimnazială Dorneşti, Liceul Tehnologic “Mihai Eminescu” Dumbrăveni, Şcoala Gimnazială “Ion Muceleanu” Fîntîna Mare, Şcoala Gimnazială nr. 2 Marginea, Liceul Tehnologic “Nicanor Moroşanu” Pîrteştii de Jos, Şcoala Gimnazială “Dimitrie Gusti” Fundu Moldovei, Şcoala Gimnazială “Ion Suhane” Frumosu şi Şcoala Gimnazială Frătăuții Vechi.
Activitățile de evaluare periodică au constat în vizitarea tuturor spațiilor școlare, observarea
proceselor care se derulează în școală (asistențe la lecții și alte activități ale elevilor), identificarea
gradului de satisfacție a beneficiarilor față de serviciile educaționale oferite și de implicare în procesul
decizional (aplicarea de chestionare elevilor și părinților, realizarea de interviuri cu elevii, părinții,
partenerii educaționali, reprezentanții autorităților locale, personalul didactic și nedidactic).
În timpul evaluării a fost verificată respectarea standardelor naționale de calitate, care cuprind
trei domenii: Capacitate instituțională, Eficacitate educațională și Managementul calității, fiind stabilit
nivelul de realizare a următorilor 43 indicatori:
1. Existenţa, structura şi conţinutul documentelor proiective (proiectul de dezvoltare şi planul de
implementare).
2. Organizarea internă a unităţii de învăţământ
3. Existenţa şi funcţionarea sistemului de comunicare internă şi externă
4. Funcţionarea curentă a unităţii de învăţământ
5. Existenţa şi funcţionarea sistemului de gestionare a informaţiei; înregistrarea, prelucrarea şi
utilizarea datelor şi informaţiilor
6. Asigurarea serviciilor medicale pentru elevi
7. Asigurarea securităţii tuturor celor implicaţi în activitatea şcolară, în timpul desfăşurării
programului
8. Asigurarea serviciilor de orientare şi consiliere pentru elevi.
9. Existenţa şi caracteristicile spaţiilor şcolare
10. Dotarea spaţiilor şcolare
11. Accesibilitatea spaţiilor şcolare
12. Utilizarea spaţiilor şcolare
13. Existenţa, caracteristicile şi funcţionalitatea spaţiilor administrative
14. Existenţa, caracteristicile şi funcţionalitatea spaţiilor auxiliare
15. Accesibilitatea spaţiilor auxiliare
16. Utilizarea spaţiilor auxiliare
17. Dotarea cu mijloace de învăţământ şi cu auxiliare curriculare
18. Existenţa şi dezvoltarea fondului bibliotecii şcolare / centrului de documentare şi informare
19. Dotarea cu tehnologie informatică şi de comunicare
20. Accesibilitatea echipamentelor, materialelor, mijloacelor de învăţământ şi auxiliarelor curriculare
21. Procurarea şi utilizarea documentelor şcolare şi a actelor de studii
22. Managementul personalului didactic şi de conducere
23. Managementul personalului didactic auxiliar și personalului nedidactic
24. Definirea și promovarea ofertei educaționale
25. Existența parteneriatelor cu reprezentați ai comunității
26. Proiectarea curriculumului
27. Realizarea curriculumului
28. Evaluarea rezultatelor școlare
29. Evaluarea rezultatelor la activitățile extracurriculare (extra-clasă și extra-școlare)
30. Activitatea științifică
31. Activitatea metodică a cadrelor didactice
32. Constituirea bugetului școlii
33. Execuția bugetară
34. Existența și aplicarea procedurilor de autoevaluare instituțională
35. Existența și aplicarea procedurilor interne de asigurare a calității
36. Dezvoltarea profesională a personalului
37. Revizuirea ofertei educaționale și a proiectului de dezvoltare
38. Existența și aplicarea procedurilor de optimizare a evaluării învățării
39. Evaluarea calității activității corpului profesoral
40. Optimizarea accesului la resursele educaționale
41. Constituirea bazei de date a unității de învățământ
42. Asigurarea accesului la oferta educațională a școlii
43. Constituirea și funcționarea structurilor responsabile cu evaluarea internă a calității
În cazul fiecărei școli evaluate, pentru fiecare dintre cei 43 de indicatori, echipele ARACIP au propus câte un calificativ.
Conform reglementărilor legale, calificativele care pot fi propuse de experţii ARACIP sunt: nesatisfăcător (sub standardul național), satisfăcător (îndeplinirea standardelor obligatorii), bine și foarte bine (valoare adăugată), excelent (şcoala îşi creează standarde proprii).
Calificativele propuse de echipele de evaluare urmează a fi validate și aprobate de Consiliul ARACIP, motiv pentru care rezultatele nu sunt încă finalizate.
Majoritatea școlilor evaluate au obținut propuneri de calificative care confirmă îndeplinirea sau depășirea standardelor naționale, ceea ce le va permite obținerea unui atestat privind nivelul de calitate oferită de unitatea școlară, atestat care este valabil 5 ani (până în anul 2020).
În unele unităţi şcolare au fost semnalate aspecte neconforme, motiv pentru care unităţile respective au posibilitatea să-și îmbunătățească activitatea până la 31 august 2015, urmând a fi reevaluate în anul școlar viitor.
Cele mai importante aspecte care au fost considerate neconforme de evaluatorii ARACIP în şcolile vizitate, au fost: lipsa autorizației sanitare de funcționare, dotarea materială insuficientă, lipsa cabinetului medical și a cabinetului de consiliere psihopedagogică, insuficienta activitate științifică a cadrelor didactice, strategii manageriale incoerente, proceduri inconsistente de autoevaluare instituţională.