În perioada martie – aprilie 2015, poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava derulează campania ,,Prevenire pentru toţi, siguranţă pentru fiecare”.
Campania urmăreşte informarea tinerilor din unităţile şcolare gimnaziale şi liceale cu privire la reguli minime de reducere a victimizării şi evitării situaţiilor de risc infracţional sau victimal.
Prin activităţi interactive, poliţiştii promovează recomandări menite să genereze siguranţa tinerilor odată cu apropierea vacanţei de Paşti dar şi în contextul infracţionalităţii specifice sezonului cald.
La nivelul judeţului sunt programate peste 100 de activităţi, unele dintre acestea fiind asociate şi acţiunilor ce urmează a fi desfăşurate sub egida ,,Şcoala Altfel 2015”.
Din experienţa proiectelor şi campaniilor anterioare poliţiştii au înţeles că, pentru a fi receptivi, copiii trebuie direct implicaţi în activităţi interactive şi trebuie motivaţi prin identificarea unor canale şi tehnici de comunicare şi relaţionare directă.
Astfel, în săptămâna 23 – 27 martie 2015, poliţiştii de prevenire au desfăşurat în cadrul campaniei o activitate – concurs ,,Poliţist pentru o zi”.
Activităţile s-au desfăşurat cu precădere în mediul rural, în centrele de plasament şi în unităţile şcolare de învăţământ special, în aceste medii riscul de victimizare fiind unul crescut.
Tinerii au pătruns în tainele meseriei de poliţist, au vizionat filme educative şi au participat la concursuri interactive cu tematică preventivă.
Peste 100 de tineri au fost ,,poliţişti pentru o zi” şi 50 de copii au câştigat premii oferite de poliţişti cu sprijinul “Romania Children Humanitarian Foundation”, constând în rucsacuri, rechizite, cărţi, articole de papetărie şi birotică.
Însă, cel mai de preţ premiu pentru copii a fost să îmbrace haina de poliţist, să simtă pentru o zi că sunt utili comunităţii pe care o deservesc.
Au fost momente care i-au motivat, i-au ambiţionat şi responsabilizat pe tinerii instituţionalizaţi în Centrul “Laurenţia Ulici” din Gura Humorului care nu au beneficiat de suportul, dragostea şi încurajările familiei, dar care au găsit în poliţişti modele comportamentale şi profesionale.
Activităţi similare au fost organizate şi în comuna Stroieşti, dar şi în mediul rural arondat zonelor Siret şi Rădăuţi.
Personalitatea copilului începe să se contureze după vârsta de 2 ani, vârstă la care copilul începe să perceapă şi să fie atent la ceea ce se întâmplă în jurul său.
Personalitatea delincventului minor, este rezultatul unei îmbinări neizbutite, a tuturor factorilor care concură la formarea personalităţii umane, îmbinare care dă naştere unei personalităţi temporar imperfecte care îmbină greutăţi de diferite grade în procesul de adaptare la cerinţele vieţii în societate.
Familia este prima care trebuie să vegheze la formarea şi modelarea personalităţii copilului. În perioada adolescenţei, continuă în ritm alert procesul de desăvârşire a personalităţii individului.
Apar aşa numitele ” crize ” ale adolescenţei, care apar şi în raport cu situaţia familiei, cu societatea în care trăieşte adolescentul. În această perioadă în care a crescut capacitatea de abstractizare şi sinteză, când copilul devine puternic, capabil de eforturi mari, colectivul în care învaţă, grupul de prieteni îşi pune amprenta pe formarea personalităţii.
Tot acum gândirea lui, păstrează o doză mare de subiectivism, în această privinţă exemplul de obiectivitate al părinţilor şi profesorilor fiind foarte important.
Toate frământările adolescenţei duc la cristalizarea personalităţii, la formarea unui ideal de viaţă şi al unui sistem de valori care nu se schimbă ulterior.
În lipsa familiei sau a implicării acesteia în dezvoltarea copilului, acestuia îi trebuie oferite nişte modele comportamentale, nişte alternative.
A fi poliţişti fie şi pentru numai o zi, a însemnat pentru aceşti tineri redescoperirea stimei de sine şi a sentimentului de utilitate în comunitate.
Având în vedere aceste considerente, poliţiştii consideră tot mai importantă activitatea de informare şi responsabilizare a tinerilor cu privire la riscul infracţional şi victimal încă de la cele mai fragede vârste.
Tocmai de aceea au fost iniţiate aceste activităţi interactive în care copiii şi poliţiştii relaţionează în mod direct, într-o abordare modernă de implementare a conceptului preventiv.