Produsele cosmetice din magazine, indiferent dacă sunt fabricate în UE sau importate, trebuie să respecte standarde de siguranţă mai stricte şi reguli pentru o informare mai bună a consumatorilor, printre care să fie notificate centralizat, a anunţat joi Comisia Europeană.
Începând de joi, produsele cosmetice din magazine, indiferent dacă sunt fabricate în UE sau importate din ţări terţe, trebuie să respecte în întregime Regulamentul privind produsele cosmetice, care asigură standarde de siguranţă mai stricte şi o informare mai bună a consumatorilor.
Cu peste 4 000 de producători de cosmetice, dintre care mulţi aflaţi printre liderii mondiali în acest sector, industria cosmeticelor este un atu major al UE în contextul globalizării economiei. Acest sector creează, direct şi indirect, peste 1,5 milioane de locuri de muncă.
Printre cele mai importante modificări introduse de Regulamentul privind produsele cosmetice adoptat de Consiliu şi de Parlament în 2009 se numără: consolidarea cerinţelor de siguranţă pentru produsele cosmetice, în sensul că producătorii trebuie să respecte anumite cerinţe la pregătirea unui raport privind siguranţa unui produs înainte de introducerea lui pe piaţă, şi introducerea noţiunii de “persoană responsabilă”, astfel că pe piaţă pot fi introduse doar produsele cosmetice pentru care o persoană juridică sau fizică este desemnată în UE drept “persoană responsabilă”. Noul regulament privind produsele cosmetice permite identificarea cu exactitate a persoanei responsabile şi precizează clar obligaţiile acesteia. În caz de inspecţie a autorităţilor naţionale de supraveghere a pieţei, persoana responsabilă trebuie să aibă dosarul cu informaţii despre produs disponibil şi actualizat, inclusiv evaluarea siguranţei produsului.
Totodată, fiecare producător va trebui să îşi notifice, o singură dată, produsul cosmetic introdus pe piaţă prin portalul UE de notificare a produselor cosmetice (Cosmetic Products Notification Portal – CPNP). Datele stocate în acest portal vor permite personalului centrelor naţionale de toxicologie să aibă acces în câteva secunde la compoziţia produselor, în cazul unor accidente, iar autorităţilor competente să acceseze cu uşurinţă informaţii referitoare la toate produsele cosmetice introduse pe piaţă în UE, în scopuri de supraveghere a pieţei.
Persoana responsabilă va avea şi obligaţia de a raporta efectele nedorite grave autorităţilor naţionale competente. Autorităţile vor colecta şi informaţii provenite, de exemplu, de la utilizatori şi de la profesionişti din domeniul sănătăţii şi vor fi obligate să schimbe astfel de informaţii cu alte state membre ale UE.
Coloranţii, conservanţii şi filtrele UV, inclusiv cele care sunt nanomateriale, din produse trebuie să fie autorizate în mod explicit. Produsele care conţin nanomateriale nerestricţionate de Regulamentul privind produsele cosmetice vor fi supuse unei evaluări complete de siguranţă, la nivelul UE, în cazul în care Comisia are suspiciuni în privinţa lor. Nanomaterialele vor trebui indicate în lista de ingrediente de pe etichetă folosindu-se cuvântul “nano” între paranteze după denumirea substanţei: de exemplu, “dioxid de titan (nano)”.
În plus, a fost adoptat un nou regulament al Comisiei care stabileşte criterii comune pentru declaraţile referitoare la produsele cosmetice. Astfel, producătorii care doresc să includă o declaraţie pe produsele lor, de exemplu “eficienţă timp de 48 de ore” pentru deodorante, vor trebui să îndeplinească şase criterii comune: conformitate juridică, veridicitate, elemente probatorii, onestitate, echitate şi alegere în cunoştinţă de cauză. Pe baza acestor criterii, autorităţile naţionale competente vor fi în măsură să verifice declaraţiile.
Noul regulament privind produsele cosmetice, adoptat în 2009, a intrat în vigoare la 11 iulie 2013, în urma unei perioade de tranziţie care a permis industriei să se adapteze la noile norme. Legislaţia europeană în domeniul produselor cosmetice a fost adoptată pentru prima dată cu 35 de ani în urmă şi, de atunci, a fost revizuită substanţial de şapte ori.
Produsele cosmetice nu înseamnă numai produse de machiaj, parfumuri şi loţiuni după ras, ci şi produse vitale pentru sănătatea şi bunăstarea consumatorilor, precum cele de protecţie solară, de curăţare şi pasta de dinţi.
Leave a Reply