Grup Feroviar Român a plătit în ultimii cinci ani peste 200 de milioane de euro taxe şi impozite la bugetul de stat, acestea fiind achitate la zi, şi doreşte ca, după restructurarea şi eficientizarea companiei CFR Marfă, să devină un jucător puternic în partea de est a Europei şi să aibă un cuvânt de spus pe piaţa de transporturi, a declarat, joi, directorul general al GFR, Sorin Chinde, într-o dezbatere pe teme de logistică şi transport.
“Suntem o prezenţă destul de puternică în economia românească. GFR a plătit în ultimii cinci ani peste 200 de milioane de euro contribuţii la bugetul de stat, achitate toate la zi, şi reunim 9.000 de salariaţi. Am fost desemnaţi recent câştigători ai licitaţiei de privatizare a 51% din acţiunile CFR Marfă. Nu privim CFR Marfă ca pe un trofeu. Este o companie unde se regăsesc alţi 11.000 de salariaţi de care trebuie să avem grijă”, a afirmat Chinde.
Acesta a subliniat că decizia GFR de a participa la procesul de privatizare a CFR Marfă a fost impusă de faptul că, fără un operator regional puternic, România nu va reuşi să se dezvolte.
În plus, Uniunea Europeană priveşte transportul feroviar ca fiind un mod de transport important, însă, a atras atenţia Sorin Chinde, în România lucrurile sunt departe de a se întâmpla aşa cum recomandă UE în domeniul investiţiilor, dar, în opinia lui, “sunt semne că lucrurile merg în direcţia bună”.
“Toate aceste dezvoltări nu se pot face fără o infrastructură şi fără operatori feroviari şi logistici puternici. În aceste condiţii, considerăm că, după perioada de restructurare a CFR Marfă şi de eficientizare – pentru că primul lucru pe care ni-l propunem este eficientizarea acestei companii, ca ea să nu mai fie o gaură neagră a economiei româneşti, aşa cum este numită în prezent -, să putem integra această companie şi, împreună cu GFR, cu companiile noastre din Ungaria şi Bulgaria, împreună cu casele noastre de expediţie pe care le avem în Moldova, Ucraina, Germania, Austria, Muntenegru, Serbia, să fim un jucător puternic în partea aceasta a Europei şi să avem un cuvânt de spus pe piaţa de transporturi, în concurenţa deloc de neglijat pe care o avem din partea celorlalţi operatori feroviari din Vest”, a explicat el.
În altă ordine de idei, Sorin Chinde a atras atenţia asupra stării precare a infrastructurii româneşti, care ar putea conduce la pierderea de către România a principalului avantaj pe care îl are Portul Constanţa şi anume cel de cel mai mare port de la graniţa de est Uniunii Europene.
“Starea aceasta precară a infrastructurii ne conduce să fim pe cale a pierde principalul avantaj pe care îl are Portul Constanţa şi anume cel de cel mai mare port de la graniţa de est a UE, într-o zonă, să-i spunem sigură – NATO, UE – şi în condiţiile în care Asia este un partener din ce în ce mai important pentru UE, tot mai multe transporturi ocolesc România, se duc în Croaţia sau se duc direct în porturile din vestul UE, deşi ca, şi costuri şi ca şi timp de tranzit, Portul Constanţa ar fi o alternativă mult mai viabilă”, a atras atenţia Sorin Chinde.
De asemenea, starea infrastructurii duce şi la accidente, cum a fost cel din Muntenegru sau cel din Mihăileşti, de acum câţiva ani.
“Accidentul din Muntenegru, cât şi cel de la Mihăileşti, de acum câţiva ani, dar şi alte accidente, au, dincolo de încălcarea regulilor şi a procedurilor, şi o altă cauză, şi anume starea infrastructurii rutiere. Muntenegru este un stat care are o infrastructură rutieră asemănătoare cu cea a României”.
GFR, ca parte a Grupului Granpet, reuneşte trei operatori feroviari în trei ţări: România, Ungaria, Bulgaria, şi patru fabrici constructoare de material rulant şi reparatoare.
Compania Grup Feroviar Român /GFR/ a fost declarată, joi, 20 iunie 2013, câştigătoare a competiţiei pentru privatizarea CFR Marfă, după şapte ore de negocieri.
Leave a Reply