VIVA DEEP MUSIC
VIVA DEEP MUSIC
Sorry, no results.
Please try another keyword

Prejudiciu de 200.000 de euro cauzat ca urmare a unei fraude on-line, recuperat de polițiștii botoșăneni

După o anchetă complexă, desfășurată cu profesionalism, polițiștii Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au reușit să recupereze în totalitate prejudiciul de 1.000.000 de lei, înregistrat într-un caz de fraudă informatică, în care un cetățean din municipiul Botoșani a fost victimă..

Este o reușită importantă care demonstrează eficiența muncii de investigare, dar și nevoia de vigilență sporită în fața noilor forme de criminalitate online. Vom oferi astăzi detalii despre modul în care s-a derulat ancheta și, mai ales, despre măsurile pe care le recomandăm cetățenilor pentru a se proteja. 

Cazul pe care îl prezentăm astăzi este o dovadă clară a profesionalismului polițiștilor din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani. Vorbim despre o fraudă deosebit de gravă, cu un prejudiciu de 1.000.000 de lei, dar și despre o anchetă complexă care s-a încheiat cu o reușită remarcabilă: recuperarea integrală a sumei pierdute de victimă.

Este un rezultat care merită subliniat, nu doar prin prisma valorii recuperate, ci și pentru că reflectă capacitatea poliției de a răspunde eficient la forme tot mai sofisticate de criminalitate. 

***

Frauda informatică la care facem referire astăzi, este vorba despre un caz din luna mai a anului curent,  în care victima a fost contactată telefonic de un bărbat, care s-a recomandat ca fiind reprezentant al unei unități bancare și care i-a transmis că de pe contul său bancar ar fi fost efectuate plăți neautorizate, către o platformă de comerț on-line dintr-o altă țară. Imediat, victima a verificat și infirmat aceste activități. 

Ulterior, a doua zi, în jurul orei 10.00, a fost apelată din nou, de pe un număr de telefon specific aceleiași unități bancare, prin metoda ”spoofing”.

De această dată presupusul angajat al băncii i-a spus că datele sale bancare ar fi fost compromise și că este necesară aplicarea unor măsuri de securitate și de reactualizare a datelor. 

Sub acest pretext, victima a fost convinsă să instaleze pe telefonul personal mai multe aplicații de tip remote-control, care i-au permis infractorului accesul la telefon și autorizarea unei plăți, într-o singură tranșă, în valoare de 1.000.000 de lei către un cont bancar, al altei instituții bancare, din afara țării. 

În timpul discuțiilor avute cu făptuitorul, în momentul confirmării efectuării tranzacției, victima a fost contactată de reprezentanții reali ai băncii, însă autorul, aflat încă în apel  cu victima, i-a spus să nu răspundă, susținând că este vorba despre un apel efectuat de  sistemul automat de comunicare cu clienții al băncii.

Apelul telefonic cu autorul a durat aproximativ trei ore, iar după acest timp, persoana vătămată a realizat ca a fost victima unei înșelăciuni prin mijloace de comunicare utilizate în mediul on-line. 

Aceasta fraudă informatică despre care vorbim astăzi a fost executată cu metode specifice criminalității cibernetice moderne: tehnici de inginerie socială, spoofing pentru mascarea numărului apelantului, instalarea de aplicații de control de la distanță și, bineînțeles, manipulare psihologică.

Victima a fost convinsă să instaleze aplicații care au permis accesul infractorilor direct în contul bancar, ceea ce a dus la transferul unei sume uriașe într-un cont bancar emis de către o instituție financiar – bancară, cu sediul în străinătate.

Am reușit să identificăm greșelile comise de autori în derularea tranzacției, precum și modul de operare utilizat de către aceștia – elemente care au dus la localizarea rapidă a fondurilor și, implicit, la recuperarea lor integrală și anume suma menționată anterior, 1.000.000 lei, echivalentul a 200.000 EURO. 

A fost o investigație care a presupus colaborare cu mai multe structuri și un efort analitic susținut. Îi felicit pe toți colegii implicați pentru profesionalism.

În același timp, vreau să subliniez încă o dată: nicio bancă nu va cere telefonic, instalarea unor aplicații pe dispozitivele dumneavoastră multimedia (telefon mobil, tabletă, etc.). 

Dacă primiți un astfel de apel, închideți imediat și contactați direct banca sau poliția. Vigilenta este, de multe ori, prima linie de apărare în fața infracțiunilor informatice.”.

    ********

Deși cazurile de fraude on line sunt în scădere la nivelul județului Botoșani, iar până în acest moment am înregistrat cu aproximativ 50 de cazuri mai puține, față de aceeași perioadă a anului trecut și, deși au fost desfășurate activități preventive și au fost transmise în spațiul public mesaje de informare, unele persoane continuă să cadă victime unor astfel de metode de înșelăciune. 

Din păcate, există și cazuri în care victimele sunt foarte determinate să fie fraudate și nu țin cont nici dacă le este atrasă atenția, chiar în timp ce vorbesc cu cei care încearcă să le păcălească. Un astfel de caz s-a petrecut în luna mai, la Botoșani. 

*Un bărbat de 48 de ani, din municipiul Botoșani, a fost indus și apoi menținut în eroare, prin intermediul unor apeluri telefonice de tip spoofing și a unei aplicații de comunicare la distanță, de către persoane necunoscute care au pretins că sunt angajați ai unei unități bancare. 

Acesta a fost convins să instaleze pe dispozitivul mobil aplicații de control la distanță, apoi a fost de asemenea, convins să obțină un credit de nevoi personale, în valoare de 40.000 de lei, prin intermediul unei aplicații de internet banking. 

Mai mult decât atât, ulterior, victima a fost îndrumată să introducă acei bani într-un ATM de criptoactive, din municipiul Suceava, lucru pe care l-a făcut.

Ceea ce deosebește această faptă, de altele, este următorul aspect: 

În timp ce victima se afla într-un loc public și vorbea la telefon cu autorul, a fost auzită de către doi polițiști, din cadrul Serviciului de Investigații Criminale, care și-au dat seama din ceea ce comunica acesta, că este vorba despre o fraudă. 

Aceștia a încercat să o oprească și i-au atras atenția cu privire la faptul că este vorba despre o posibilă înșelăciune, efectuată prin mijloace de comunicare on-line, spunându-i să închidă apelul și să oprească convorbirea, dar acesta nu a ținut cont de recomandările primite în timpul discuției cu autorul, astfel bărbatul a continuat să vorbească cu cel care l-a înșelat. 

A doua zi s-a prezentat la poliție și a sesizat fapta de înșelăciune, iar în acest moment sunt desfășurate cercetări cu privire la această infracțiune.

Distribuie

Din aceeși categorie

Câștigători după contestație. Compania turcă CNN va construi SRU Iași

Prejudiciu de 200.000 de euro cauzat ca urmare a unei fraude on-line, recuperat de polițiștii botoșăneni

500 de detectoare instalate. 500 de locuințe mai sigure

Ultima premieră a stagiunii: „O noapte nebună, nebună!” de Ray Cooney

Știri sugerate