Documentele și procedurile pentru facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități, prevăzute prin OUG nr.127/2024 privind unele măsuri în domeniul social, au fost publicate în Monitorul Oficial

Au fost aprobate și publicate procedurile, inclusiv formatul documentelor și obligațiile specifice ale angajatorilor, ONG-urilor și autorităților, pentru facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități pe piața muncii.

Ordinul nr. 28/11 din 2025, emis de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și de președintele Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), care reglementează aplicarea prevederilor art. 78 alin. (2²)-(2⁴) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, a fost publicat Monitorul Oficial nr.68 din 28.01.2025.

Potrivit prevederilor legale, entitățile publice și private care au cel puțin 50 de angajați sunt obligate să angajeze persoane cu dizabilități într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați. Pentru respectarea acestei obligații, angajatorii trebuie să transmită, printr-o cerere scrisă, o solicitare de sprijin către cel puțin trei organizații nonguvernamentale, care potrivit statutului acestora, prestează servicii în folosul persoanelor cu dizabilități.

Cererea trebuie transmisă organizațiilor nonguvernamentale în termen de 10 zile de la data la care angajatorii devin obligați, conform legislației, să angajeze persoane cu dizabilități. Modelul cererii este prevăzut în Anexa nr. 1 a Ordinului 28/11 din 2025.

La rândul lor, organizațiile nonguvernamentale sunt obligate săinformeze persoanele cu dizabilități cu privire la oportunitățile de angajare, calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante, condițiile de angajare, datele de contact ale angajatorilor și ale agenției pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul angajatorilor.

După primirea răspunsului de la organizațiile nonguvernamentale, angajatorii vor stabili procedura de încadrare în muncă a persoanelor cu dizabilități în măsura în care acestea dețin calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante.

Totodată, în vederea comunicării posturilor vacante destinate persoanelor cu dizabilități, angajatorii sunt obligați să transmită la ANPDPD și la agențiile pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul socialcererea scrisă, precum și dovada transmiterii acesteia către organizaţiile nonguvernamentale.

Ordinul mai prevede ca angajatorii să transmită anual, până la 31 ianuarie pentru anul anterior, o situație centralizată a funcţiilor ocupate de persoanele cu dizabilităţi angajate şi un inventar al competenţelor solicitate la angajare. Modelul acestei raportări este prevăzut în Anexa nr. 2 a Ordinului nr. 28/11/2025.

Textul complet al Ordinului nr. 28/11/2025, anexele sale șilink-urile pentru Registrul Național ONG, gestionat de Ministerul Justiției, precum și pentru Registrul național al furnizorilor de servicii de ocupare (activi), acreditați de ANOFM, pot fi accesatepe site-ul ANOFM, www.anofm.ro, la secțiunea „Legislație” (https://bit.ly/4aFlXNR.)

Distribuie

Din aceeși categorie

Gripa reduce programul vizitelor la Spitalul județean Botoșani. Noi măsuri pentru aparținători

Documentele și procedurile pentru facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități, prevăzute prin OUG nr.127/2024 privind unele măsuri în domeniul social, au fost publicate în Monitorul Oficial

Cursuri gratuite de vorbit în public și leadership oferite liceenilor de Toastmasters Botoșani

Classix Festival, ediția cu numărul VI, între 23 februarie și 2 martie, la Iași

Știri sugerate