Astăzi vom vorbi despre un subiect destul de fierbinte: cum să ne adaptăm la educația în era tehnologiei și a conținutului de 15 secunde. De ce 15? Pentru că nu durează mai mult un conținut viral pe TikTok, acolo unde curiozitatea copiilor nostri rămâne activă mult mai mult decât în sala de clasă.
Deja știm cu toții că în prezent elevii sunt mult mai rapizi la apăsarea cu repetiție a butonului „Like” decât la scrierea unei teme. Și asta nu neapărat pentru că nu le-ar plăcea să învețe, ci pentru că totul pe telefon se întâmplă mai pe placul lor, adică mai repede. Cu mult mai repede decât ne imaginăm noi, tradiționalii utilizatori ai Facebookului, cărora internetul ni se pare prea rapid chiar și acolo.
Așadar, în sala de clasă se întâlnesc două lumi diferite, cărora le este greu să se sincronizeze. Cea extra-rapidă a elevilor, cea mai așezată, a profesorilor. Greu de sincronizat, cât educația să devină relevantă pentru cât mai mulți. Iar dacă elevii nu prezintă prea mult interes pentru a înțelege lumea și așteptările adulților, nu rămâne altceva de făcut decât ca adulții, conștient și responsabil, să o facă. Deci… cum stă treaba cu TikTok-ul?
Clar, e un fenomen de masa pentru tineri. Dacă îi cauți acolo îi găsești. Apoi, după ce i-ai găsit, cel mai adesea luând lecții de dans pe platformă, te întrebi dacă ți-ai putea preda disciplina pe ritmuri actuale… Poate fi „Teorema lui Pitagora” învățată mai ușor dacă o punem pe un beat? Cine știe!
Dar cred că sunt șanse mari ca ceea ce funcționează pe TikTok să funcționeze și în clasă… doar că mai puțin cu „like-uri” și mai mult cu „azi mi-am făcut tema!”.
Mda… glumeam bineînțeles, destul de amar, pentru că îi simt pe mulți profesori neputincioși în fața lipsei de interes a elevilor, pentru învățătura de la școala… Un lucru însă e cert și indiscutabil serios: școala nu trebuie să fie plictisitoare, dacă vrem rezultate. Iar tehnologia este o oportunitate fantastică pentru profesori să capteze atenția elevilor.
În loc să ne plângem că sunt prea mult pe telefon, am putea folosi telefoanele pentru a crea lecții interactive! Poate fi un „TikTok educațional” care să-i ajute să-și adâncească cunoștințele, nu doar să-și facă selfie-uri în timpul orei sau orice altceva.
Concluzia? Educația adevărată vine din curiozitate și pasiune. Iar dacă știm să transformăm lecțiile în mici „povești” care captează atenția, poate că și noi, ca profesori, avem ceva șanse să devenim „influenceri educaționali”.
prof. Maria Adriana Nichitean