Doza de educaţie (DDE) – Unii profesori spun că, în ultimii ani, Chat GPT-ul a devenit o problemă gravă în educația copiilor și tinerilor. Pentru că le compune eseurile, le rezolvă problemele de matematică, le caută informații în orice domeniu.
Eu mă întreb, totuși, dacă Chat GPT-ul e o problemă reală și de actualitate și dacă nu cumva e doar un instrument puțin mai elaborat decât cele care erau folosite deja de mult mai mulți ani, de când internetul a devenit o resursă la îndemâna fiecăruia.
E clar că inteligența artificială a evoluat și va continua să evolueze într-un ritm rapid. E un lucru cu care trebuie să ne obișnuim. Ceea ce nu ar trebui însă să devină o obișnuință, este felul în care școala alergă gâfâind în urma acestei inteligențe, încercând să țină pasul. Pentru că nu doar să ținem pasul cu ea ar trebui să fie grija noastră, ci felul în care să o stăpânim, împrietenându-ne cu ea, făcând-o partener de drum.
Ar trebui mai întâi să înțelegem noi, adulții cum funcționează. Și apoi, înțelegându-i algoritmul, să fim conștienți că doar gândind critic, știind cum să analizăm, să selectăm și să utilizăm informațiile pe care ni le oferă, putem coexista cu ea în pace. Iar toate aceste competențe de a filtra și rafina informațiile, nu pot fi dezvoltate în tânăra generație decât de adulți. Antrenând cât mai mult gândirea critică.
Pentru că degeaba accesezi Chat GPT-ul, dacă nu știi cum să adresezi o întrebare, cum să formulezi solicitarea de a primi mai multe explicații sau surse la care să apelezi. Dacă nu știi, vei primi exact aceleași informații pe care le primeai și în urmă cu 10 ani, accesând diferite site-uri.
Ideea este că e necesar să acceptăm evoluția continuă a inteligenței artificiale, fără a îngroșa rândurile bocitoarelor care deplâng calitatea educației. Pentru că simplul dezacord și faptul că stăm cu spatele la ea, nu îi va ține pe tineri la distanță.
Dimpotrivă. Chiar vor miza și vor profita de lipsa relației adultului cu ea.
Deci să încercăm și mai mult să dezvoltăm gândirea critică a tinerei generații, capacitatea de a înțelege că puterea nu stă doar în a deține o informație, ci mai ales în a o înțelege și a ști ce să faci cu ea, unde, când și cum să o folosești.
prof. Maria Adriana Nichitean