Doza de educaţie (DDE) – Suntem în prima zi după afișarea rezultatelor finale la Bacalaureatul 2025, acel moment special în care emoțiile se amestecă cu un zâmbet complice când citim unele dintre cele mai… originale răspunsuri la Limba română. Și ce comori literare ne-au oferit elevii anul acesta!
De exemplu, avem „Lică era BOSS-UL locurilor din poveste” – o definiție ce reflectă clar cine conduce scena, fără nicio urmă de dubiu. Sau „Harap-Alb face o VRĂJEALĂ cu Sfânta Duminică și iese la lumină învingător”, un upgrade magic al basmului clasic, care ar face orice fan fantasy să zâmbească. Și ce să mai spunem despre „Ana era blândă și era o victimă a tuturor bărbaților. Dar soțul IA pus capac” – o dramă domestică cu suspans demn de un serial de succes pe Netflix!
Evident, nu putem omite „echipa” lui Harap-Alb, cu „cinci prieteni mari și grași: Gerilă, FOMILĂ, OCHIOSU, SETIȘCĂ, PĂSĂRILĂ-LĂTĂȚILĂ, toți simpatici și buni ÎN suflet”, personaje care, prin denumirile lor, ne-au făcut să râdem și, în același timp, să ne întrebăm ce mai înseamnă, de fapt, prietenia.
Dar, dincolo de hazul acestor perle, ele reprezintă un semnal de alarmă serios. Educația nu poate fi doar o listă de termeni și concepte de memorat mecanic. Elevii au nevoie de un sistem educațional care să le stimuleze curiozitatea, să-i învețe să gândească critic și să înțeleagă lumea, nu să reproducă mecanic informații fără sens.
Și acum, să ne gândim puțin la viitorul acestor absolvenți. Aceștia sunt tinerii care vor construi societatea de mâine, care vor ocupa posturi-cheie în companii, în instituții, în comunitățile lor. Dacă acum, în pragul vieții adulte, există confuzii atât de mari în înțelegerea textelor sau a logicii, ne putem întreba: cum vor face față provocărilor reale? Cum vor putea argumenta corect, lua decizii informate sau comunica eficient?
Din fericire, Bacalaureatul nu e un final, ci un început. Un start care poate deveni un salt, dacă fiecare dintre noi — profesori, părinți, factori de decizie — înțelegem că educația trebuie să fie vie, adaptată și motivantă. În loc să râdem doar de „perlele” examenului, să le privim ca pe un strigăt pentru schimbare, implicare, răbdare și, de ce nu, creativitate în predare și învățare.
Pentru că, la urma urmei, cheia care deschide multe uși – nu doar cele ale sălilor de examen – este educația. Și, cu cât o facem mai accesibilă și mai prietenoasă, cu atât vom avea generații care chiar să-și merite „perlele”.
prof. Maria Adriana Nichitean