Primul ghid științific din România pentru dependența de internet la UAIC

O echipă de cercetători de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași a elaborat primul ghid științific din România pentru tratamentul dependenței de internet la adolescenți.

Ghidul are o abordare în 20 de pași (ședințe) și introduce conceptul inovator de „zonă verde”, care permite tratamentul problemei fără a interzice total accesul tinerilor la internet.

Autorii, Luisa-Diana Antoniac, Tudor-Daniel Huțul, Andreea Huțul și Adina Karner-Huțuleac, au pornit cercetarea de la propriile experiențe din cabinetul psihologic. 

„Vedem cu proprii ochi consecințele severe pe care le experimentează adolescenții afectați de dependența de internet: depresie, anxietate, iritabilitate, probleme de somn, dificultăți academice sau abilități de socializare scăzute”, susține Adina Karner-Huțuleac, conferențiar la Facultatea de Psihologie și Științele Educației.

Ghidul de 20 de ședințe începe cu o evaluare extinsă a severității dependenței de internet și a motivelor pentru care aceasta se declanșează. „Fiecare etapă a unei intervenții terapeutice este esențială, însă totul pleacă de la o evaluare inițială cât mai riguroasă, în timpul căreia pot fi identificate aspecte precum gravitatea adicției, explorarea factorilor declanșatori, dar și discuții cu familia,” explică drd. Tudor-Daniel Huțul.

Ședințele 1-5 se bazează pe evaluare, pe explicarea celor mai importante concepte legate de adicția de internet (psihoeducație) și pe trasarea acelei „zone verzi”, se arată în ghid. În această etapă inițială, terapeuții lucrează atât cu adolescenții, cât și cu părinții pentru a înțelege diferența dintre utilizarea sănătoasă și cea problematică a internetului.

Ședințele 6-10 se concentrează pe dezvoltarea abilităților practice și a alternativelor la utilizarea excesivă a internetului. Aceste ședințe introduc tehnici de management al stresului, inclusiv exerciții de mindfulness și strategii de relaxare.

Aspectele psihologice mai profunde și dinamica familială sunt abordate în ședințele 11-15. Această fază include lucrul asupra reglării emoționale, abilităților de comunicare și relațiilor familiale.

Ședințele 16-20 se concentrează pe menținerea progresului și prevenirea recidivei. Aceste ședințe finale ajută familiile să dezvolte strategii pe termen lung pentru o utilizare echilibrată a internetului.

Cercetătorii susțin că acest ghid poate fi adaptat și persoanelor adulte care au dezvoltat această dependență. Specialiștii recomandă celor care se tem de dezvoltarea unei astfel de dependențe să apeleze la un psihoterapeut.

Studiul și ghidul terapeutic pot fi accesate în The American Journal of Family Therapy: „Addressing Internet Addiction Among Adolescents: A Literature Review and a Proposal of Guidelines for Psychotherapists and Mental Health Workers”.

Sursa Foto: Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași

Citește și: https://vivafm.ro/stire/2025/03/06/noul-prefect-al-judetului-iasi/

Citește și: https://vivafm.ro/stire/2025/03/06/inspectii-in-spitalele-din-iasi/

Distribuie

Din aceeși categorie

Primul Centru de Inovare Cuantică IBM din România, la Iași

Primul ghid științific din România pentru dependența de internet la UAIC

Inspecții în bucătăriile spitalelor din Iași. Rezultatele, îmbucurătoare

Prof. Luciana Antoci, noul prefect al județului Iași

Știri sugerate