full screen background image

DDE: Capacitatea de memorare a picat Bac-ul

Doza de educaţie (DDE) – După rezultatele la simularea Evaluării naționale de clasa a VIII-a, au sosit și rezultatele de la simularea Bacalaureatului. La fel de triste ca și primele.

Cel puțin la nivelul județului Suceava. Mai mult de jumătate dintre cei care au considerat că le e de folos să se prezinte la aceste probe, n-au reușit să obțină media necesară promovării. Adică minim 5 pentru fiecare probă, minim 6 media tuturor. Mai exact, aproape 57% dintre tinerii care au exersat saltul la „examenul vieții”, mai au ceva de muncit, și nu puțin, dacă își doresc să aibă în mână diploma de absolvire a liceului vara aceasta, în drum spre mare.

Treaba asta cu „examenul maturității” mă face nițel să strâmb din nas, gândindu-mă la cât de multe și grele le pregătește viața tinerilor de acum înainte și că de fapt Bacalaureatul e doar unul dintre multe obstacole pe care le au de depășit în viața de adult ce îi așteaptă. Doar că, trebuie să recunoaștem, ca într-o cursă cu obstacole, dacă nu reușești să sari primul gard și te împiedici, clar pierzi timp important, te dezechilibrezi nițel, și-ți trebuie și mai multă putere și încredere în propria persoană pentru a ajunge să alergi din nou cu forță.

Poate că imaginea cu cursa de obstacole, greu de parcurs, o fi fost și impulsul pentru elevii din Asociația din Constanța, care au solicitat desființarea examenului de Bacalaureat, susținând că acesta „nu testează competențele reale ale elevilor”. Mai spun ei că „este total absurd ca o țară membră Uniunii Europene să rămână într-o continuă buclă temporală!

Suntem în anul 2024, iar elevii încă sunt forțați să învețe comentarii kilometrice ale operelor literare din anii 1800, pe care oricum le uită după ce ies din sala de examen”. Această ultimă afirmație… ne cam doare, pentru că este adevărată…

Aș face un sondaj în rândul absolvenților de anul trecut care au luat Bac-ul, să văd cât de multe mai știu din comentariul poeziei „Riga Crypto și lapona Enigel”. Sau măcar dacă își amintesc autorul acestei poezii… Sunt tare curioasă câți își mai amintesc de matematicianul devenit poet, pe nume Ion Barbu….

Stând strâmb și gândind drept, cam au dreptate elevii. Care nu cer desființarea examenului, ci regândirea lui, astfel încât să testeze mult trâmbițatele competențe pe care și le dorește dezvoltate în elevi, Ministerul Educației. Doar că aceste competențe, cu excepția celei de a memora… deocamdată…cam lipsesc. Deci nu e ce evalua…

Așadar, examenul maturității va rămâne la fel. Ani mulți și buni…

Sau mai puțin buni, până la crearea comisiei de experți „care să regândească parcursul liceal”, astfel încât la finalul lui să fie testate competențele elevilor, nu capacitatea de memorare a informației.

prof. Maria Adriana Nichitean

 

comments

comments