full screen background image

Doza de educaţie: Scop de mărțișor

Deși tocmai a venit primăvara și ai putea crede că totul în jur e în alb și roșu asemeni șnurului de mărțișor, lucrurile nu stau chiar așa. Dragostea și puritatea e acolo unde era și înainte, dar comportamentele mai puțin primăvăratice sunt și ele în aceleași locații anterioare. Asta deoarece comportamentele inadecvate ale adulților sunt greu de schimbat după o vârstă, iar cele ale copiilor nu se schimbă decât cu ajutor din partea celor mari, prin efortul de a le înțelege și a le redirecționa corect.

Uneori pare mai simplu să pui o etichetă pe copil spunându-i ,,obraznic” și izolându-l pentru a nu-i contamina și pe ceilalți. Pare mai simplu, dar de fapt e total ineficient, iar liniștea pe care ți-ai asigurat-o, e doar de moment. Dacă însă îți pasă și vrei să rezolvi problema celui mic, pe care îl numești ,,obraznic” e nevoie, cum spuneam, de efort. Unul minim este să apelezi la un specialist care să vină în ajutor. Doar că nici el nu are o baghetă magică pe care să o învârtă în două- trei ședințe de consiliere, pentru ca mai apoi să-ți livreze un copil cu un comportament nou-nouț, pe placul tău. Efortul e în echipă și de durată. Iar la câteva întrebări legate de comportament ar trebui să cauți chiar singur răspunsurile.

Cu toții știm că oamenii mai mici sau mai mari fac ceva doar pentru a atinge un scop. Bun sau rău, doar existența lui ne mobilizează și ne face să acționăm. Așa că dacă vrei să ajuți neastâmpăratul din casă încearcă să afli de ce face lucruri pe care le consideri total nepotrivite. Teoretic sunt patru motive care îl pot determina să se comporte inadecvat: dorința de a obține atenție, nevoia de control și putere, dorința de răzbunare sau sentimentul de neajutorare și inadecvare. Seamănă cu motivele pentru care acționează nepotrivit și cei mari, așa-i? Doar că în cazul adulților sunt mai puțini cei care se preocupă să mai îndrepte ceva. Părinții însă, preocupați de comportamentul celor mici, prin diferite întrebări, pot identifica care e dorința ce îl face pe copil să acționeze nepotrivit. Odată identificată nevoia celui mic, se pot stabili împreună comportamentele adecvate care îl ajută să-și atingă scopurile. Tot prin discuții și explicații, chiar dacă uneori par nesfârșite.

E început de primăvară și mai buni sau mai puțin buni, cu toții, am primit sau oferit mărțișoare. Care sunt despre puritate, dragoste, dar în egală măsură despre nevoia de atenție. Și oferirea fiecărui mărțișor a avut un scop. Care? Dumneavoastră îl puteți identifica, așa cum puteți identifica scopul oricărei acțiuni din jur, dacă vă propuneți. De dorit în beneficiul dumneavoastră, dar și a celorlalți. Ca și dozele de educație.

prof. Maria Adriana Nichitean

 

comments

comments