full screen background image

Doza de educaţie – Dacă și cu parcă…

DDE (Doza de educaţie) – Rezultatele unui studiu referitor la vârsta cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, afirmau că din cele peste o sută nouăzeci de mii de cadre didactice, doar 5% au vârste sub 25 de ani, în timp ce 60% dintre profesori au vârste cuprinse între 41 și 60 de ani. Ai zice că e de bine că mare parte dintre profesori sunt copți și răscopți, că au experiență.

Dovada ar putea fi și rezultatele de la examenele naționale de anul acesta. Profesori maturi, experiență crescută, rezultate foarte bune. Ar putea… dar nu este… Pentru că o explicație mai credibilă ar fi că rezultatele se datorează profesorilor experimentați care i-au pregătit pe mulți dintre elevi… dincolo de porțile școlii. Dar asta e o altă discuție…

Revenind la vârsta profesorilor noștri, care se presupune că aduce mai multă expertiză în domeniu, vestea ar putea fi îmbucurătoare. Bucurie scurtă însă. Pentru că dacă lucrurile continuă în același ritm, în vreo 10 ani s-ar putea să ne trezim cu o criză de cadre didactice acută.

De ce nu sunt tinerii atrași de cariera didactică? Bineînțeles că primul gând care îți vine în minte este salariul. Total demotivant pentru generațiile pragmatice care fac foarte rapid calculul efort – beneficiu și de fiecare dată le dă cu minus când vine vorba de a fi profesor. Deci bani puțini și muncă multă.

Dar salariul nu e singura problemă. Ideea e că vrând-nevrând dacă intri în sistem, dincolo de remunerația mică, mai ai de luat în calcul faptul că va trebui să întocmești maldăre de hârtii, să fii pregătit că ți se deschide ușa de către un inspector care de cele mai multe ori vine în control și nu în îndrumare, să fii pregătit pentru părinții care mai nou par a ști mai bine decât tine cum stă treaba cu predarea și nu în ultimul rând să răspunzi întrebărilor sau provocărilor la care sunt tare pricepuți elevii mai mici și mai mari. Cam multe lucruri de luat în calcul de către un tânăr absolvent care se gândește să dea examen de titularizare în învățământ.

Și atunci, cei care știu să facă toate aceste calcule, firesc, aleg alt drum. Mai rămân vreo câțiva dispuși să bată la ușa școlii fie pentru că sunt convinși că vocația va depăși inconvenientul salariului, fie pentru că nu se prea pricep la calcule și zic că e călduț să ai un loc de muncă de 18 ore la catedră pe săptămână.

Deși nu pare, chiar e o problemă gravă aceasta cu viitorul în care numărul profesorilor va scădea. Domnul ministru îl pune pe „dacă” de fiecare dată când vine vorba de a oferi salarii mai atractive debutanților. „Dacă vom reuși”… Doar că „dacă” și cu „parcă” s-ar putea să se înece, ca-n zicerea copilăriei. Pentru că din păcate, la Minister pare-se că nimeni nu vâslește decât să facă vreo două valuri și cam atât.

• “Avem o situație pe care aș aprecia-o ca fiind îngrijorătoare. Este vorba de faptul că, dintre cele 195.000 de cadre didactice, sub 25 de ani avem doar 5%, între 25 și 40 de ani avem 26%, între 41 și 60 de ani avem cele mai multe cadre didactice, adică 60%, Și avem deja 9% cadre didactice peste 60 de ani. Avem nevoie de o schimbare pentru a putea spera la profesori buni, pentru a putea spera la o atenție dedicată acestor elevi – și celor mai buni, și celor mai slabi -, la o ridicare a nivelului mediu de pregătire și la o reducere masivă a abandonului școlar. Pentru asta avem nevoie de profesori buni.”, spune ministrul Cîmpeanu.

prof. Maria Adriana Nichitean

Citeşte şi: https://vivafm.ro/2022/07/04/doza-de-educatie-cititul-prescris-pe-reteta-2/

 

comments

comments