full screen background image

Interviu despre provocările actuale ale teatrului cu dramaturgul Matei Vișniec

Astăzi teatrul poate fi un baraj împotriva totalei spălări pe creier operată de industria de divertisment mondială. Teatrul este un loc de refugiu, dar în același timp un loc de rezistență, într-o lume globalizată care are tendința de a-l  transforma  pe cetățean, om cu spirit critic, în cetățean supus modelor și societății de consum.

Vă invităm să ascultați un interviu cu dramaturgul Matei Vișniec, un interviu pentru toți iubitorii teatrului.

Misiunea teatrului Matei Vișniec din Suceava este una cu totul excepțională, venind din când în când, nu sunt mereu aici, îi văd pe tinerii care vin la teatru, chiar și atunci când ies de la teatru, chiar și atunci când nu ți-a plăcut tare mult e bine să mai vii și să poți compara, a veni la teatru înseamnă a veni constant pentru a te forma tu însuți ca spectator și pentru a te hrăni cu o diversitate de propuneri, cu o diversitate de puncte de vedere, cu o diversitate de maniere de a adopta un rol, cei 10 actori pe care acest teatru îi are propun de fiecare dată surprize artistice, poți să îl vezi pe Răzvan Bănuț în 5 roluri diferite și să vezi 5 oameni diferiți, pentru că actorul este acest cameleon extraordinar care se poate transforma de la un spectacol la altul”, a spus Matei Vișniec.

 

Matei Vișniec a declarat că aceste festivaluri sunt focare vii de creativitate și de menținere durabilă a unor relații umane, culturale, dar și individuale care creează o țesătură de natură să consolideze proiectul european și chiar ideea de om european, de cetățean european.

Sunt multe fațete ale teatrului și mă bucur că în Suceava teatrul și-a asumat misiunea, este deja recunoscut, asimilat și are un vast evantai de propuneri de spectacole pentru toate categoriile de public, cu un accent pe care eu îl precizez mereu, pe un public tânăr, pe un public de adolescenți, de elevi, de studenți care trebuie format în continuare și care are nevoie de teatru și ca un loc de dezbatere democratică”.

Întotdeauna profesioniștii vor propune ce consideră ei că este mai bine pentru comunitate. Iată ce ne-a declarat despre structura teatrului:

Un teatru funcționează cu totul altfel, el funcționează după principiul independenței așa cum democrația funcționează cu forme de contraputere, adică dacă nu există o presă independentă, democrația nu funcționează, dacă nu există justiție independentă,  justiția nu funcționează, dacă nu există structuri culturale independente, cultura nu funcționează. Teatrul beneficiază de creierul și pasiunea celor care îl conduc, al actorilor și acolo se construiește și repertoriul, acolo se iau deciziile, artiștii au independența lor, viziunea lor, dorința lor de a aduce în fața publicului lor uneori lucruri surprinzătoare despre care publicul nu știe nimic, trebuie lăsat în seama profesioniștilor să propună ce consideră ei că e mai bine pentru comunitate”.

Concluzia pe frecvențele Viva FM a dramaturgului a fost punctuală: „Mergi la teatru ca să descoperi o altă lume, nu te duci la teatru ca să vezi deja ce este la televizor, mergi la teatru ca să descoperi o alternativă și la industria de divertisment și la spălarea pe creier pe care le practică aș spune aceste filme de serie B și chiar o anumită industrie de teatru de divertisment, când mergi la teatru de artă și la Suceava avem teatru de artă, cauți artă, cauți cultură”.

Ascultați interviul integral, mai jos:

comments

comments