full screen background image

5 aprilie – Șoferi de top

La începutul lunii aprilie se marchează în România “Ziua automobilistului”. Adică a aceluia care practcă automobilismul (care, așa cum știți, e un sport) și, în egală măsură, a tuturor celor ce conduc automobile. Adică a dumneavoastră, celor ce ascultați Viva Fm conducând grăbit spre școala celui mic sau spre serviciu. Pe 5 aprilie o sărbătorim, pentru că la această dată, în urmă cu 115 ani, se înființa Automobil Clubul Român, între primele 14 din întreaga lume.

De atunci, a curs multă apă pe Dâmbovița, iar conaționalii noștri care conduc astăzi pe șosele Europei, au reușit să se mențină tot în top. Doar că în topul celor care fac cele mai multe accidente. Deși pare că numărul de accidente rutiere a scăzut în ultima vreme, suntem încă cei mai “mortali” șoferi din Europa, cu 97 de decese la milionul de locuitori, conform unui raport al Comisiei Europene făcut în 2016.
Cum de suntem fruntași într-un astfel de top? Dacă e să ne uităm la infrastructura existentă pe la noi, n-ar trebui să mai fie motiv de mirare. Un jurnalist britanic este însă de părere că treaba cu gropile din astfalt este doar una din cauzele numărului mare de accidente. Că, de fapt, de vină pentru agresivitatea șoferilor în trafic sunt guvernanții corupți. Studiul său a relevat faptul că șoferii sunt cu atât mai predispuși la accidente, cu cât cei care conduc o țară sunt mai corupți. Așa că nu privesc prea optimist spre viitor, în privința numărului de accidente rutiere… din cauza gropilor, bineînțeles, dar mai ales din cauza politicienilor noștri.

Ar fi totuși un motiv de optimism. Acela că numărul șoferițelor este în creștere considerabilă. Iar studiile companiilor de asigurări spun că ele, femeile, sunt mai prudente la volan și mai puțin cauzatoare de accidente. Știu, știu că domnii zâmbesc acum îngăduitor, având o mulțime de contraargumente pentru performanțele femeilor la volan. Dar, cel puțin la teorie, femeile obțin rezultate mai bune decât bărbații, sunt mai puțin tentate să pună frână brusc sau să calce accelerația până la maxim. Mai prost stau, ce-i drept, cu parcările laterale sau cu spatele, spun studiile. Dar cum riscul de accidente în parcare e mai mic, trag linie și spun că din această perspectivă, tot mai e un motiv de speranță.

Închei, urând “Drumuri bune!” șoferilor, indiferent de gen, ani fără accidente celor care practică automobilismul sportiv și tuturor mai multă prudență la volan! Poate, astfel ,mai coborâm nițel în topul accidentelor rutiere. De ajutor e sigur educația. În parcare, în trafic, în doze!

comments

comments