full screen background image

Trei cadre didactice de la Școala Gimnazială Nr. 3 Suceava în Malta, în cadrul Proiectului Erasmus +

Din 1 septembrie 2017, timp de doi ani, în Școala Gimnazială Nr. 3 Suceava se derulează Proiectul Erasmus + pentru formarea personalului “Motivare, implicare, colaborare pentru o educație de calitate europeană”, cu numărul de referință 2017-1-RO01-KA101-036429.

Proiectul este finanțat de Comisia Europeană, grantul obținut fiind în valoare de 35 570 de euro. El are ca scop principal realizarea unei educații de calitate comparabilă cu cea oferită de sisteme de educație eficiente, recunoscute la nivel internațional .

Cea de-a patra mobilitate a proiectului, “Interculturality at school”, a avut loc în perioada 23-27 aprilie 2018, în Malta, având ca scop îmbunătățirea calității educației școlare prin metode capabile să asigure depășirea barierelor și stereotipurilor culturale și lingvistice; reciprocitate pentru tinerii din diferite culturi, înțelegere, acceptare și plăcere; dezvoltarea abilităților de rezolvare a conflictelor; colaborarea eficientă, reducerea resentimentelor generate de diversitate, înțelegerea problemelor ca pe niște provocări, care pot fi lecții utile.

Grupul a fost format din trei cadre didactice, Sidonia Georgeta Apetrei, Laura Cristina Asimionesei și Silvia Forij. Organizatorul cursului, Libero Dachille, cetățean italian, le-a oferit servicii de consultanță și dezvoltare profesională la standarde internaționale. Cursul s-a derulat pe o perioadă de 5 zile a câte 6 ore pe zi și a presupus un dialog constructiv, aplicații practice, schimb de bune practici cu profesorii participanți și formatori.

“Coordonatorul cursului ne-a propus și vizitarea unor instituții în care se învață limba engleză de către studenți sau elevi de diferite naționalități. Aceștia se înscriu la cursuri pentru perioade diferite, în funcție de nivelul dorit de însușire sau perfecționare a limbii engleze.

Prima instituție vizitată a fost “Clubclass RESIDENTIAL LANGUAGE SCHOOL”, unde am făcut cunoștință cu tineri veniți de pe toate continentele pentru a învăța sau a-și perfecționa competențele lingvistice. Am participat la o lecție de exersare a limbii engleze, alături de studenți veniți din Polonia, Japonia, Franța, Portugalia și Spania.

În altă zi am vizitat școala particulară ” Am Language Studio” situată în inima orașului Sliema. Având cursanți de toate naționalitățile și de vârste diferite, această instituție oferă oportunitatea învățării limbii engleze la diferite nivele de performanță, dar și interrelaționarea tinerilor de diferite culturi și religii. Am cunoscut aici metode care mijlocesc însușirea unei limbi străine într-un timp scurt. Ne-a impresionat deschiderea cu care comunică elevi veniți din colțuri diferite ale lumii.

Întâlnirile cu profesorii de limba engleză au avut loc zilnic la Mikiel Anton Vassalli College, Giovanni Curmi Higher Secondary School, în orașul Naxxar. Este o școală postliceală care oferă cursuri academice la nivel avansat, intermediar și obișnuit, adaptate nevoilor individuale ale elevului. În fiecare an, școala pregătește sute de studenți pentru a-și continua studiile la diferite instituții de învățământ terțiar sau pentru a-și desfășura o carieră. Majoritatea studenților obțin rezultate excelente în examinări externe. Am asistat la ore de literatură engleză și lingvistică, susținute de profesorii Mandy Bonnici, Nikki Fenech, Josianne Borg, Henry Holland, Alexander Francalanza, Owen Mifsud, Lara Sammut, Rachelle Gauci. Am recunoscut în activitatea acestor profesori metode și tehnici de lucru pe care le aplicăm și noi în școlile noastre, dar și aspecte diferite. Atmosfera este plăcută, în aer plutește o energie pozitivă. Evaluarea cunoștințelor se face prin examene. Un lucru care ne-a atras atenția este lectura și interpretarea unui roman (Atonement de Ian McEvan) de-a lungul unui întreg an școlar. Inițial, elevilor li se propune de către cadrul didactic interpretarea unui fragment din textul suport, apoi lectura propriu-zisă a acestuia. Fiind întrebat de metodă, profesorul a susținut că astfel elevii reușesc mai bine să înțeleagă textul și să emită judecăți de valoare cu privire la acțiune și personaje. Am apreciat, de asemenea, existența tablelor inteligente și a videoproiectoarelor în fiecare clasă, acestea fiind folosite în diferite secvențe de lecție.

În afara vizitelor la școli, ni s-a oferit ocazia să cunoaștem câteva secrete din managementul a două hoteluri malteze: Le Meridien Hotel și Hilton Hotel. În ambele locații, am descoperit o organizare riguroasă a serviciilor și responsabilitatea angajaților. Fiecare își cunoaște foarte bine sarcinile de lucru și le îndeplinește cu maximă seriozitate. Angajații nu sunt supervizați, iar munca lor este evaluată la finalul lunii și al anului. Astfel, pe panoul care cuprinde informații și fotografii ale personalului, apare fotografia ”Angajatul anului”, care primește o recompensă substanțială pentru munca sa.

Deși Malta este o insulă mică, situată în mijlocul Mediteranei, a reușit să devină un centru istoric și multicultural de excepție. Nu întâmplător, Valletta, capitala Maltei, este capitala europeană a culturii în 2018. Perioada petrecută în această țară ne-a oferit ocazia de a vizita și câteva locuri deosebite: Insula Gozo (cu renumita Fereastră albastră), Cele Trei cetăți (Vittoriosa, Senglea, Cospicua), Mdina (fosta capitală a țării în Antichitate), Templul din Tari, Piața de pește Marsaxlokk.

A fost o experiență deosebită despre care vom vorbi, cu siguranță, mult timp de acum înainte”, au declarat cadrele didactice.

comments

comments