full screen background image

CCR a respins sesizările privind constituirea Comisiei speciale pentru legile Justiţiei

Curtea Constituţională a României (CCR) a respins, miercuri, sesizările USR şi PNL cu privire la Hotărârea Parlamentului nr. 69/2017 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru legile Justiţiei, potrivit unor surse din CCR.

La sfârşitul lunii noiembrie, Uniunea Salvaţi România a anunţat că a depus la CCR o sesizare de neconstituţionalitate privind Hotărârea Parlamentului nr. 69/2017 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei.

“Sesizarea USR arată că PSD – ALDE a acordat comisiei speciale atribuţii ilegale, care potrivit regulamentului celor două Camere revin Comisiilor juridice permanente, pentru a scurta la maxim timpul de dezbatere şi de adoptare a modificărilor legilor Justiţiei”, a precizat USR.

Reprezentanţii formaţiunii au apreciat că din hotărârea de înfiinţare nu rezultă cu claritate care este rolul acestei comisii speciale, ceea ce creează “o confuzie” între aceasta şi atribuţiile comisiilor permanente, iar parcursul ulterior al proiectelor de lege devine “incert” şi “impredictibil”.

USR a menţionat că, potrivit Constituţiei, proiectele de modificare a legilor Justiţiei care au ajuns să fie dezbătute ilegal în Comisia specială a lui Iordache trebuie să treacă prin Comisiile juridice permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului şi abia apoi adoptate de plenul fiecărei Camere, aspect fundamental pentru respectarea principiului bicameralismului.

“Ce a făcut PSD – ALDE prin această hotărâre este să creeze o super-comisie, ce înlocuieşte comisiile permanente ale celor două Camere ale Parlamentului şi îşi poate prelungi existenţa prin decizia Biroului permanent, ori de câte ori acesta o doreşte, lucru care încalcă astfel Constituţia şi Regulamentul activităţilor comune ale celor două Camere”, a declarat senatorul Vlad Alexandrescu, vicepreşedinte USR.

Conform USR, există deja precedente favorabile în jurisprudenţa CCR, care s-a exprimat deja în decizii anterioare în sensul că deplasarea unui centru de decizie constituţional (Parlamentul) la comisii ale acestuia nu este conformă cu menirea constituţională a Legislativului.

De asemenea, CCR s-a pronunţat deja în sensul că autonomia regulamentară nu poate fi exercitată în mod discreţionar, abuziv, cu încălcarea atribuţiilor constituţionale ale Parlamentului, a arătat Uniunea Salvaţi România.

“Aşadar, ţinând cont de argumentele de mai sus, precum şi de jurisprudenţa Curţii Constituţionale, rezultă că înfiinţarea unei comisii speciale care dobândeşte competenţa de examinare, modificare şi completare a tuturor actelor normative cu incidenţă în domeniul Justiţiei pe o perioadă nedeterminată şi nedeterminabilă contravine regimului juridic specific al unor astfel de comisii speciale, încălcându-se articolul 64 alineatul 4 din Constituţie”, a explicat USR.

Ulterior, şi Biroul Executiv al Partidului Naţional Liberal a decis să atace la CCR constituirea Comisiei speciale pentru legile Justiţiei.

Deputatul liberal Gabriel Andronache a precizat că această comisie a fost “constituită în mod eronat”, cu “încălcarea Regulamentului şedinţelor comune”.

“În opinia noastră, Comisia comună specială a fost constituită în mod eronat, cu încălcarea dispoziţiilor Regulamentului şedinţelor comune. (…) O comisie comună specială nu poate prezenta rapoarte decât plenului comun, ori plenul comun nu poate dezbate şi nu poate legifera în acest domeniu, în domeniul Justiţiei, pentru că nu are competenţă”, a explicat Andronache.

AGERPRES

comments

comments