full screen background image

12 octombrie – Temele – mijloc, nu scop

Am citit de curând un articol, nu foarte lung, dar foarte bine întocmit, legat de motivele pentru care copiii sunt atât de reticienți atunci când vine vorba despre temele pentru acasă. Concluzia pe care am tras-o din articol e foarte simplă: copiii nu iubesc temele pentru acasă, pentru că, de cele mai multe ori, nu le înțeleg rostul. Și asemenea nouă, adulților, și lor le este foarte greu să facă ceva a cărui rost nu-l văd. Și-atunci, cel care trebuie să-l ajute să înțeleagă ești tu, părintele. Cu condiția să fi înțeles, la rândul tău, rostul temelor.
De ce s-au inventat temele pentru acasă? Pentru că, dacă nu exersezi și dincolo de spațiul clasei, nu vei afla dacă și ce ai asimilat corect din informația primită la școală. Odată ce te-ai lămurit ce nu e clar, poți cere informații suplimentare profesorului sau părintelui, pentru a înțelege mai bine.

Dar dacă, de fapt, ceea ce exersezi pentru a vedea dacă ai înțeles, nu te interesează mai deloc? Dacă ți se par inutili logaritmii cu care nu te-ai întâlnit nici când ai fost la magazin, nici când ai fost la cercul de pictură, nici când te-ai plimbat în parc cu prietenii? De ce să-i înveți și să-i exersezi? Tot părintele te poate lumina, dacă nu a găsit timp profesorul la ore. Pentru că tot ce ține de matematică te poate ajuta în viața de zi cu zi să te organizezi mai bine, să vezi lucrurile mai în detaliu. Sunt lucruri certificate de specialiști, în care dacă tu, părintele crezi, îl poți ajuta și pe cel mic să creadă. Și chiar nu sunt doar povești! Orice lucru ce te scoate din spațiul tău de confort, care te pune în alte situații, decât cele cu care te-ai obișnuit, e o oportunitate de a te dezvolta.

Bine, bine, dar de ce să mă dezvolt mai mult decât alții? De ce să mă implic? La ce mă ajută școala, când pot să învăț mai simplu și plăcut doar ceea ce mă pasionează și ceea ce ar putea fi în viitor profesia mea. Și aici părintele ar putea avea un răspuns. Legat chiar de motivația aceasta pe termen lung, pe care copilul a reușit să o identifice. Minunat ar fi să ajungem cu toții să practicăm profesiile pe care le visăm ani de-a rândul pe băncile școlii. Dar nici în această situație ideală, nimeni nu ne garantează că nu vom avea nevoie de cunoștințe din domenii dintre cele mai diverse, aparent fără legătură cu ceea ce ne place.

Deci rostul temelor, ce fac din școală o mare problemă, îl poate găsi părintele, chiar și dacă nu e la cererea celui mic. Pentru că odată înțeles, temele ar putea fi privite nu doar ca un scop, ci mai mult ca un mijloc. Mijloic de a reuși mai târziu în ceea ce îți propui. Ca și dozele de educație.

comments

comments