Liderii Sindicatului pentru Unitatea Salariaților CFR Călători i-au prezentat ministrului Transporturilor propunerile privind menținerea profitabilității sistemului de transport feroviar de călători de stat și măsurile necesare corectării disfuncționalităților sistemice ce erodează încrederea pasagerilor care utilizează serviciile SNTFC CFR Călători SA., informează CSN Meridian într-un comunicat remis marți AGERPRES.
Președintele CSN Meridian, Ion Popescu, președintele SUS CFR Călători, Rodrigo Gabriel Maxim, împreună cu alți lideri ce reprezintă cei peste 3.000 de membri ai SUS CFR Călători, salariați ai SNTFC CFR Călători SA, au avut luni o întâlnire cu ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, căruia i-au înaintat o notă cu o cinci revendicări.
Acestea vizează urgentarea obținerii avizului favorabil al Guvernului României referitor la proiectul de Lege al Statutului Personalului Feroviar “care a rămas înțelenit în Parlamentul României”, tocmai din acest motiv, cu toate că există avizul favorabil al ministerului de resort.
“De peste un sfert de veac, Ministerul Transporturilor nu a reușit să promoveze un nou statut al personalului feroviar, ajungându-se la aberația ca activitățile ceferiștilor din zilele noastre să se bazeze pe normative de dinainte de 1989. Noul statut nu este un moft, el reprezintă o Strategie pentru rezolvarea problemelor privind resursele umane (salarizare, pensionare, etc) cu care se confruntă SNTFC CFR Călători SA, dar și ceilalți operatori de transport feroviar”, se menționează în comunicat.
O altă revendicare vizează restituirea compensației necesare SNTFC CFR Călători SA, ce trebuie realizată la a doua rectificare bugetară din acest an, “pentru a se repara eroarea” făcută la prima rectificare bugetară din 2017, când compania, din unitate feroviară profitabilă, a fost trecută “nejustificat” ca neprofitabilă de Guvernul României.
“Astfel, se vor corecta aspectele ce afectează funcționarea acestei societăți de stat, atât în ceea ce privește condițiile de muncă ale mecanicilor de locomotivă și automotor, precum și în pregătirea corespunzătoare pentru iarnă a locomotivelor, automotoarelor, ramelor electrice și vagoanelor, dar și în privința acordării claselor de salarizare negociate pentru o parte din personalul salariat (personalul TESA) al SNTFC CFR Călători SA. Mai mult, se va putea investi pentru crearea condițiilor normale de odihnă la capetele de secție pentru personalul de tren și de locomotivă”, susțin sindicaliștii.
Aceștia mai cer aducerea reparatorilor de locomotive înapoi ca salariați ai SNTFC CFR Călători SA, precizând că prin această măsură nu există un impact financiar deoarece în Bugetul de Venituri și Cheltuieli al SNTFC CFR Călători SA cheltuiala cu salarizarea nu se modifică, ci doar se mută de la rubrica Cheltuieli unde se află fondul de salarii al filialei, la rubrica Fond de salarii, unde sunt toți salariații CFR Călători. Crește însă eficiența reparațiilor și a pregătirilor de iarnă, trecând de la un sistem de reparație ce se află în prezent în insolvență la un sistem profitabil și funcțional în cadrul SNTFC CFR Călători SA.
Altă solicitare a sindicaliștilor se referă la achiziția de material rulant motor nou pentru SNTFC CFR Călători SA.
“Acest lucru este posibil, atât prin finanțarea din fonduri europene, prin Autoritatea de Reformă Feroviară (dar durează câțiva ani până la efectuarea achiziției), cât și printr-un împrumut de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare pentru achiziționarea a 12 rame electrice standard care să fie utilizate încă din acest an pe secția de remorcare București — Brașov, la mers cadențat cu Trenurile Zăpezii și din anul 2018 pe secția de remorcare București — Constanța, la mers cadențat cu Trenurile Soarelui. Această investiție crește confortul dat de un material rulant nou și de o deplasare mult mai rapidă cu trenul decât cu autoturismul”, se explică în comunicat.
Ultima revendicare prezentată ministrului Transporturilor vizează angajarea a 300 de mecanici de locomotivă tineri absolvenți ai cursului de mecanic de locomotivă și automotor la CENAFER pe un fond de salarii acordat suplimentar pentru formarea acestora care durează aproximativ doi ani de zile. Solicitarea vine în contextul în care majoritatea mecanicilor de locomotivă ai SNTFC CFR Călători SA mai au circa doi ani până la pensionare, perioada necesară formării tinerilor mecanici de locomotivă ce vor asigura schimbul de generații.
“Ministrul Transporturilor — domnul Alexandru Răzvan Cuc a tratat cu responsabilitate propunerile sindicaliștilor, considerându-le legitime și a promis că acestea vor fi soluționate favorabil cu respectarea legilor în vigoare. Conducerea SNTFC CFR Călători SA s-a angajat să depună toate eforturile pentru soluționarea revendicărilor SUS CFR Călători”, precizează sindicaliștii.
După întâlnirea de la minister, liderii sindicali ai SUS CFR Călători, împreună cu conducerea Ministerului Transporturilor, SNTFC CFR Călători SA și a CSN Meridian s-au deplasat la Depoul de Locomotive București Călători, unde erau așteptate rezultatele întâlnirii de către o sală plină cu mecanici de locomotivă, care au arătat că situația existentă la calea ferată este tensionată, că nu se dorește să se pună jar pe foc, dar este nevoie să se tragă un semnal de alarmă pentru corectarea disfuncționalităților sesizate mai sus, iar în caz contrar, se va schimba macazul și își vor apăra drepturile prin mitinguri de protest.
AGERPRES