full screen background image

28 februarie – Privind în sens invers

Zilele trecute, vă vorbeam despre importanța frecventării grădiniței de către copilul preșcolar. Cu convingere, având argumentele luate din experiența de profesor la clasă. Nu trece nici măcar o zi și aud la știri despre o doamnă educatoare care îi agresează verbal pe cei mici din grupă, motiv pentru care aceștia nu vor să mai meargă la grădiniță. Mi-am zis atunci, la vederea știrii, că s-ar putea să-mi primesc câteva comentarii acide la pledoaria mea pentru frecventarea grădiniței. Nu s-a întâmplat însă așa, probabil și pentru faptul că cei mai mulți dintre noi suntem conștienți că astfel de cazuri sunt izolate. Că cele mai multe doamne educatoare chiar se străduiesc să facă lucrurile astfel încât grădinița să fie locul unde copilul merge cu drag în fiecare dimineață.

Mai trec câteva zile și citesc un articol despre profesorii ce sunt agresați la școală de către elevi. Cazuri poate mai numeroase decât primele, dar care nu sunt la fel de mediatizate în presă. Se întreba autorul articolului, cine îi apără pe profesori în astfel de situații. A primit sumedenie de comentarii, cele mai multe de la profesori ce au fost afectați mai mult sau mai puțin de comportamentul elevilor la clasă. Comentarii ce vădeau frustrare venită din incapacitatea de a găsi și a aplica măsuri prin care să domolească lipsa de respect a elevilor, de liceu cei mai mulți, față de profesor.

Printre aceste comentarii, se strecurase și cel al unui elev care dădea o explicație posibilă la faptul că o elevă stătea pe telefon în timpul orei, sfidând astfel munca profesorului. ,,Poate eleva nu era preocupată de cunoștințele predate la oră, nu o interesa acea materie, pentru că nu își propusese să trăiască pe viitor din acea materie. Drept urmare, decât să chiulească sau să deranjeze ora, mai bine stătea pe telefon.”

M-a uimit luciditatea și pragmatismul explicației pe care o găsise. Explicație pe care profesorii, supărați pe drept cuvânt de ce li se întâmplă, nu au reușit să o formuleze. Sau nu au vrut. Pentru că, de cele mai multe ori, profesorul e tentat să spună că un elev se comportă inadecvat la ora lui pentru că nu e bine educat sau pentru că e inconștient și nu se gândește la viitorul lui. De puține ori privesc la felul în care se predă materia sau la cât de interesat este un elev de la un liceu de arte de logaritmi.

Firesc aș spune, căutăm de cele mai multe ori vina atunci când lucrurile nu funcționează, în exterior. Celălalt e vinovat. Elevul sau, dacă privim în sens invers, profesorul. Mai constructiv ar fi să ne așezăm la mijloc, privind egal spre amândoi și corectând unde se poate. De folos ar fi și dozele de educație.

comments

comments




Leave a Reply

avatar