full screen background image

18 noiembrie – La școală, socializând

Gata de o nouă zi de muncă, școală sau orice altă activitate aveți în agendă?

V-ați întrebat vreodată care este gândul care îi mobilizează pe mulți dintre elevi pentru o nouă zi de școală? Dacă îi veți întreba pe cei mai mici dintre ei – drept urmare și cei mai sinceri – veți afla, cu surpriză sau poate nu, că cel mai mult la școală le place… în pauză. Și nu pentru că n-ar fi curioși și nu și-ar dori în fiecare zi să dea măsura celor ce au învățat. Sau pentru că le-ar fi frică de evaluare. Motivul este mult mai simplu și chiar mai ușor de digerat pentru părinții ce-și doresc interes maxim pentru școală din partea elevilor familiei. Le place pauza, pentru că este momentul în care pot sta de vorbă în tihnă cu prietenii. Și spun în tihnă, pentru că unii o fac și în timpul orelor, ce-i drept mai puțin confortabil. În pauză se întâlnesc grupurile în jurul celui mai popular coleg, în pauză se fac sau se ascultă glume, cel mai timid își găsește un partener de discuție la fel de timid cu care face schimb de timidități. Într-un cuvânt, se socializează. Real și pe placul tuturor.

Deci, chiar dacă noi, ca adulți, când spunem școală ne gândim la învățare și note, copiii când spun școală cu plăcere se gândesc la socializare. Iar socializarea este și ea foarte importantă. Pentru că poate influența rezultatele pe care le are cel mic la școală, starea lui emoțională precum și abilitățile sociale. Și în ciuda faptului că ne preocupă, ca părinți, în principal modul în care este evaluat copilul la ore de profesor, e necesar să luăm în calcul și felul în care el este evaluat în grupul de la școală de ceilalți colegi. Iar evaluările și ierarhiile pe care le stabilesc copiii nu corespund uneori cu așteptărilor noastre. Dar dacă ne-ar preocupa și acest aspect mai mult, am putea afla dacă al nostru copil e printre cei foarte populari (fiind un soi de lider precoce), printre cei ce se pierd în marea masă a copiilor ce se descurcă în majoritatea situațiilor. Dacă e printre cei neglijați, căci nu au atenția colegilor nici pentru a fi respinși, nici pentru a fi acceptați, sau sunt printre cei respinși ce devin fie tăcuți și închiși în ei, fie agresivi, nu neapărat fizic, dar care, impulsivi fiind, ajung mai des în biroul directorului.

E drept că e dureros să afli că și copilul tău se află poziționat pe scara aceasta, într-un loc destul de fix, de către alți copii de aceeași vârstă. Mai ales dacă poziția este în partea de jos a scării. Și că această poziție îi poate afecta încrederea în sine și performanțele școlare. Dar dacă, preocupat fiind de acest aspect, ți-ai dori să urce în ierarhia colegilor, cea mai neinspirată alegere ar fi să-l presezi să iasă în frunte, să se remarce sau să-și facă musai cât mai mulți prieteni noi. Cea mai bună soluție este însă să pornești prin a-l ajuta să-și dezvolte competențele sociale de care are nevoie pentru a-și face prieteni.

Dar pentru că azi am vrut doar să vă provoc în a identifica locul copilului dumneavoastră în grupul de la școală, aspect important în obținerea performanțelor școlare și nu numai, las pentru o altă doză de educație sfaturi pentru cum să-l ajutați în această problemă. Consumați deci, zilnic, o doză de educație!

comments

comments




Leave a Reply

avatar