full screen background image

Anul trecut, pompierii suceveni au avut, în medie, peste 28 de intervenții pe zi

1     Cu prilejul prezentării raportului de evaluare a activității desfășurate anul trecut de Inspectoratul pentru Situații de Urgență, șeful acestei instituții, generalul de brigadă Ion Burlui, a precizat că, în anul 2015, activitatea desfăşurată în plan operativ a înregistrat o creştere cu 46,79% faţă de anul 2014.

Au fost aproape 10.500 de ieşiri la intervenţie: 10.260 de situaţii de urgenţă (în medie 28,11 pe zi), 112 întoarceri din drum, 66 de deplasări fără intervenţie și 24 de alarme false.

În urma situaţiilor de urgenţă, au fost salvate 93 de persoane, dar s-au înregistrat şi 49 de victime.

Una dintre problemele cu care se confruntă Inspectoratul de Urgență este aceea referitoare la resursa umană insuficientă raportată la numărul crescut al misiunilor.

Mai jos, puteţi consulta întreg “RAPORTUL DE EVALUARE al  activităţii desfăşurate de comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă pentru anul 2015”:

1. INTRODUCERE

În perioada analizată Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “BUCOVINA” al judeţului Suceava şi-a desfăşurat activitatea conform cadrului legislativ în vigoare, coordonând, conducând şi alocând capabilităţile necesare în funcţie de situaţia operativă din zona de competenţă şi de nevoia de implementare a noilor prevederi legale pe linia prevenirii situaţiilor de urgenţă.
Structură componentă a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul a cooperat în permanenţă cu celelalte instituţii care execută funcţii de sprijin în vederea intervenţiei prompte pentru salvarea oamenilor, animalelor, bunurilor materiale, limitarea şi înlăturarea efectelor produse de situaţiile de urgenţă în zona de competenţă.
Prin atribuţiile conferite de lege, unitatea asigură fluxul informaţional-relaţional între nivelul operaţional şi nivelul decizional, fiind veriga de legătură între forţele de intervenţie şi factorii decidenţi între nivelul judeţean şi cel naţional.
Momentul „Colectiv” a adus o schimbare majoră din punct de vedere juridic în modul de organizare a activităţilor din sfera activităţii preventive pe domeniul securităţii la incendii, schimbarea legislaţiei aducând în sfera instituţiei responsabilităţi cu implicaţii profunde pe linie socio-economică, dar şi cu finalitate reală pentru punerea în siguranţă a cetăţeanului.
În domeniul situaţiilor de urgenţă, chiar dacă sunt concepute proceduri de lucru, acestea nu pot niciodată să anticipeze toate scenariile posibile, sau evoluţiile probabile ale unui eveniment. Crearea cadrului general de organizare şi definire a competenţelor structurii crează premisele necesare ca personalul propriu să fie pregătit pentru orice provocare generată de manifestarea riscurilor din zona de competenţă, iar mesajele şi informaţiile transmise populaţiei pe linie preventivă să determine cunoaşterea regulilor de bază privind comportarea înainte şi pe timpul manifestării situaţiilor de urgenţă.

2. OBIECTIVE STRATEGICE

Obiectivul fundamental al instituţiei pentru anul 2015 a vizat eficientizarea acţiunilor de prevenire, monitorizare şi intervenţie în cazul producerii situaţiilor de urgenţă, în scopul reducerii efectelor riscurilor teritoriale, refacerea şi restabilirea situaţiei de normalitate a comunităţilor umane, în timp scurt, după manifestarea situaţiilor de urgenţă şi dezastrelor.

3. REALIZĂRI ÎN DOMENIUL PROPRIU DE COMPETENŢĂ

3.1. MANAGEMENTUL SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ
3.1.1. ACTIVITATEA OPERATIVĂ

Activitatea operativă a unităţii a fost gestionată prin Centrul operaţional şi cele 9 subunităţi de intervenţie care au în organigramă echipaje de intervenţie specializate pe tipuri de risc. Subunităţile de intervenţie au realizat răspunsul pe timpul situaţiilor de urgenţă, potrivit competenţelor ce cad în sarcina ionspectoratului.
Astfel, în anul 2015 activitatea desfăşurată în plan operativ a înregistrat o creştere cu 46,79% faţă de anul 2014. Statistic, activitatea se prezintă astfel:
– 10.461 ieşiri la intervenţie
– 10.259 situaţii de urgenţă
– 112 întoarceri din drum
– 66 deplasări fără intervenţie
– 24 alarmă falsă

– 10.259 situaţii de urgenţă (în medie 28,11 pe zi), din care:
– cazuri de urgenţă asistate de S.M.U.R.D. (69,57%);
– incendii (8,62%),
– alte situaţii de urgenţă (15,64%)
– alte intervenţii (2,93%)
– asistenţă persoane (0,40%),
–  acţiuni pentru protecţia comunităţilor (2,84%).

În urma situaţiilor de urgenţă:

– Au fost salvate 93 persoane, din care 52 adulţi şi 41 copii;
– S-au înregistrat 49 victime , dintre care decedaţi: 13 adulţi şi 2 copii,  răniţi: 30 adulţi cu 4 copii, 178 animale şi 621 păsări moarte;
– S-au salvat bunuri dar s-au înregistrat pagube materiale.

Pe parcursul anului 2015 structurile operative al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă au colaborat şi acţionat împreună cu Serviciile Voluntare şi Private pentru Situaţii de Urgenţă la 358 de intervenţii (3,4% din total).

Acţiuni de intervenţie complexe în anul 2015:

1. În data de 08.01.2015, ora 08:44, – incendiu la Seminarul Teologic „Mitropolitul Dosoftei” şi sediul Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor. La faţa locului se deplasează forţe şi mijloace ale mai multor structuri, cu un total de: 200 militari şi civili cu 30 autospeciale, inclusiv de la ISU Botoşani.
2. În data de 08.03.2015, ora 02:34, – accident rutier cu victime multiple pe DJ 209 L. La faţa locului se deplasează Detaşamentul Rădăuţi cu ambulanţa SMURD şi SAJ Gura Humorului cu două ambulanţe care acordă prim ajutor medical şi transportă la UPU Suceava şi CPU Rădăuţi patru victime.
3. În data de 15.06.2015, ora 21:57, – avion posibil prăbuşit în com. Voitinel, zona Pietroasa. La faţa locului se deplasează aproximativ 150 persoane şi 35 mijloace ale ISU Suceava, IPJ Suceava, IJJ Suceava, STPF Rădăuţi, Direcţia Silvică, CLSU Voitinel, CLSU Vicovu de Sus, CLSU Vicovu de Jos, SALVAMONT Suceava. După mai bine de trei ore de căutări s-a constatat că este o alarmă falsă.
4. În data de 30.09.2015, ora 15:12, – accident feroviar la Câmpulung Moldovenesc. La faţa locului se deplasează forţe şi mijloace ale ISU, IPJ, SNCFR. În urma accidentului au rezultat două victime (mamă şi fiu) de 36 ani, respectiv 5 ani care au fost preluate de ambulanţa SAJ şi SMURD B2, iar ulterior au fost transportate cu elicopterul la un spital Iaşi.

Pregătirea personalului operativ

Principalele activităţi desfăşurate pentru pregătirea şi specializarea personalului operativ au fost:
• organizarea şi desfăşurarea a patru Exerciţii de Cooperare cu forţe şi mijloace în teren;
• continuarea modulelor I şi II de pregătire în Poligonul de pregătire constituit la G.I. Siret. Au fost pregătiţi un număr de 328 militari. De asemenea, 1 persoană din cadrul SVSU al com. Ticuşu, judeţul Braşov, a urmat la solicitare modulul I de pregătire;
• participarea unui subofiţer la cursul organizat de Centrul Chinologic Sibiu împreună cu câinele lup din dotare aflat în predresaj pentru căutare – salvare urbană, obţinând un meritoriu loc I ;
• selecţionarea în echipa naţională şi participarea unui subofiţer la Concursul internaţional „cel mai puternic pompier ” desfăşurat în Ungaria, în data de 28.08.2015
• continuarea specializării personalului SMURD. În anul 2015 au urmat modulul I de pregătire 19 subofiţeri, iar modului II – 2 subofiţeri. La această dată unitatea are 237 de cadre cu specializarea de paramedic, respectiv 34.90% din totalul personalului operativ al unităţii.

3.1.2.ACTIVITATEA INSPECŢIEI JUDEŢENE DE PREVENIRE A SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ

Inspecţiile şi controalele la nivelul judeţului au fost planificate, executate şi exploatate în conformitate cu prevederile O.M.A.I. nr. 89/2013 în concordanţă cu caracteristicile zonei de competenţă, urmărindu-se ca acestea să fie legale, prioritare, imparţiale şi eficiente.
Astfel, s-au desfăşurat 1411 controale şi 615 verificări.  În acţiunile preventive executate au fost constatate 8819 deficienţe: 7544 privind securitatea la incendiu şi 1275 în domeniul protecţiei civile. Dintre acestea 1831 au fost soluţionate operativ pe timpul controalelor, iar 6668 au fost sancţionate. S-au întocmit 615 procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, aplicându-se 698 de amenzi în cuantum de 2.995.500 lei şi 5970 avertismente.
În funcţie de gravitatea, complexitatea şi consecinţele estimate de producere a unor evenimente grave au fost înaintate rapoarte şi informări către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, Instituţia Prefectului, Consiliul Judeţean şi alte organisme cu responsabilităţi în domeniu .

La nivelul judeţului pe parcursul anului 2015 au fost identificaţi si monitorizaţi 6 operatori economici care sunt clasificaţi conform prevederilor H.G.R. 804/2007 (SEVESO).

Alarmarea populaţiei judeţului Suceava despre pericolul atacului din aer sau al producerii unor dezastre se realizează prin 176 sirene electrice şi electronice.

Au fost verificate 6 puncte de comandă şi 22 de adăposturi de protecţie civilă special amenajate la nivelul localităţilor. Capacitatea de adăpostire a acestora este de 3058 persoane. Cu toate acestea nu se poate vorbi despre existenţa unui fond de adăpostire suficient, cantitativ şi calitativ la nivelul judeţului. Aceasta mai ales pentru faptul că municipiul reşedinţă de judeţ nu beneficiază de un adăpost punct de comandă, iar punctul de comandă existent la nivel judeţean nu răspunde cerinţelor impuse de norme.

La cursurile de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă organizate pentru personalul cu funcţii de conducere din administraţia publică locală desfăşurate la Centrul Zonal de Pregătire Bacău pentru anul 2015 am continuat să avem o participare scăzută, doar 28,5% din personalul planificat.

În tot cursul anului s-au executat instruiri practice cu personalul din instituţii publice şi agenţi economici, cu elevii şi studenţii, punându-se accent pe modul de comportare înainte, pe timpul şi după producerea situaţiilor de urgenţă. Evacuarea din clădiri a constituit un punct aparte pe parcursul acestor activităţi de instruire.
În perioada analizată au fost înregistrate şi soluţionate în termenul legal un număr de 916 cereri pentru eliberarea avizelor, autorizaţiilor şi altor acte de securitate la incendiu şi protecţie civilă, după cum urmează: Autorizaţii de securitate la incendiu: emise -► 94; respinse -► 192; Avize de securitate la incendiu – emise -► 226; respinse -► 266; Acorduri de securitate la incendiu – pentru organizarea şi desfăşurarea jocurilor de  artificii: emise -►31; respinse -►3;

Au fost acordate un număr de 49 avize la transporturi deşeuri periculoase, în conformitate cu prevederile HGR nr. 1061/2008.

3.1.3.    MANAGEMENTUL INTEGRAT AL ORDINII ŞI SIGURANŢEI PUBLICE

Începând cu anul 2015 inspectoratul pentru situaţii de urgenţă este cuprins, prin inspectorul şef, ca membru A.T.O.P. cu drepturi depline. În cadrul acestui organism s-a adus contribuţia la transmiterea informaţiilor din domeniul propriu de activitate cât mai aproape de cetăţean, prin primarii din zonele judeţului unde s-au desfăşurat şedinţele periodice.

4. RELAŢIA CU INSTITUŢIA PREFECTULUI – JUDEŢUL SUCEAVA

Relaţionarea Inspectoratului cu Instituţia Prefectului s-a realizat în cadrul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, prin activitatea Secretariatului tehnic permanent.

Un alt palier de relaţionare cu Instituţia prefectului este reprezentat de participarea la manifestările publice din judeţ. Aici menţionăm ceremonialurile şi paradele militare desfăşurate cu diferite ocazii.

De asemenea, inspectoratul este parte din Colegiului Prefectural, Grupul de dialog social, Grupul persoanelor vârstnice, organisme cu rol consultativ constituite la nivel judeţean, în sprijinul Prefectului judeţului.

5. COOPERAREA INTRA ŞI INTERINSTITUŢIONALĂ

Cooperare interinstituţională şi-a făcut simţită prezenţa atât pe linia prevenirii riscurilor generatoare de situaţii şi urgenţă, cât şi pe linie operativă sau post-eveniment, aducând la aceeaşi masă, după caz, reprezentanţii structurilor MAI, Direcţiei silvice, APIA, Garda de Mediu, SGA, Inspecţia de Stat în Construcţii, administraţia publică locală, agenţi economici specializaţi.

6. ACCESAREA FONDURILOR EUROPENE, RELAŢII INTERNAŢIONALE

În domeniul relaţiilor internaţionale, menţionăm faptul că o delegaţie de la ISUJ Suceava s-a deplasat în Franţa pentru a participa la un schimb de experienţă şi de bune practici cu structuri similare din această ţară.
Pe aceeaşi linie trebuie menţionată şi invitarea la Suceava a unei delegaţii de pompieri militari din Republica Moldova în preajma Zilei Naţionale a României, ocazie cu care a participat la parada organizată cu acest prilej, pentru prima dată, ca subunitate militară a altui stat, în municipiul reşedinţă de judeţ. Cu această ocazie s-a realizat şi un schimb de informaţii benefic pentru ambele părţi.

7. MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUŢIEI

Obiectivele unităţii nu puteau fi realizate fără implicarea şi sprijinul structurilor suport: Compartimentul Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiilor, Serviciul Logistic, Compartimentul Financiar-Contabil, Biroul Resurse Umane şi Compartimentul Juridic.

7.1 GESTIONAREA RESURSELOR UMANE

– personal încadrat în structuri operative: – 94%;
– personal încadrat în structuri suport: – 6%;
o în anul 2015 în urma activităţilor şi misiunilor desfăşurate au fost citaţi prin ordin de zi al IG al IGSU sau prin ordin de zi pe unitate al inspectorului şef al I.S.U. Suceava –  277 militari din care 27 ofiţeri, 5 maiştri militari şi 245 de subofiţeri;
o au fost înaintaţi în grad înaintea expirării stagiului minim – 26 de militari din care 6 ofiţeri şi 20 de subofiţeri;
o au primit distincţii de serviciu, plachete de onoare, ordine şi medalii astfel:
• din partea preşedintelui României – un ofiţer şi un subofiţer
• din partea ministrului afacerilor interne – 10 ofiţeri şi 5 subofiţeri;
• din partea I.G. al I.G.S.U. – 2 ofiţeri şi 1 subofiţer;
• din partea inspectorului şef – 2 subofiţeri .

Începând cu luna februarie 2015, pentru a încadra mai bine tehnica de intervenţie cu personal, IGSU  emite ordin de trecere la un nou program de lucru pentru personalul operativ din ture de serviciu, respectiv 24h/48h, fapt implementat la nivelul subunităţilor de intervenţie şi a dispeceratului. Aceasta cere un efort şi o responsabilitate mai mare din partea personalului operativ.

7.2  UTILIZAREA RESURSELOR FINANCIARE

În cursul exerciţiului bugetar 2015, s-au alocat credite bugetare în valoare de 43.646.868 lei, din care:
• 93,68 %- Titlul I- cheltuieli cu personalul,
• 5,21%- Titlul II- cheltuieli materiale,
• 0,29%- Titlul XIII- investiţii,
• 0,82 %- Alte cheltuieli ,

Unitatea a realizat în exerciţiul financiar 2015 o execuţie bugetară de 100% .

7.3  ASIGURAREA RESURSELOR LOGISTICE

Suportul logistic al acţiunilor de intervenţie s-a realizat prin utilizarea a 195 mijloace, dintre care:
* 73 de autospeciale pentru diferite tipuri de risc,
* 35 de autovehicule şi remorci de transport,
* 87 de utilaje.
În prezent gradul de dotare al inspectoratului cu tehnică de intervenţie, autovehicule de transport şi utilaje este de 62,67%.
În sprijinul misiunilor şi activităţilor Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucovina Suceava, Consiliul Judeţean Suceava sprijină activităţile inspectoratului cu mijloace tehnice, utilaje şi buget pentru mentenanţa acestora. Din fondurile astfel aprobate s-a realizat achiziţia unei drone tip hexacopter şi echipamente IT pentru dotarea CJCCI.

7.4 ACTIVITATEA JURIDICĂ

Instituţia noastră a participat la acţiunile în justiţie, situaţia dosarelor fiind următoarea:
• litigii aflate pe rolul instanţelor de judecată – 22;
• dosare înregistrate în anul 2015: 23;
• litigii în care au fost pronunţate hotărâri judecătoreşti definitive în anul 2015 – 12;
• dosare aflate în curs de soluţionare – 22;
În perioada de referinţă compartimentul juridic a participat  la negocierea şi avizarea contractelor, precum şi a altor acte încheiate de unitate, care angajează răspunderea juridică şi patrimonială pentru două inspectorate: Suceava, de drept şi Neamţ.

7.5 ACTIVITATEA PE LINIE DE COMUNICAŢII ŞI TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI

Pe lângă gestionarea reţelei IT şi realizarea comunicaţiilor, în anul 2015 au fost achiziţionate sisteme de supraveghere video perimetrale pentru subunităţi, o instalaţie de sonorizare, 4 display-uri care formează un sistem videowall, instalat la reşedinţa inspectoratului, pentru activitatea Centrului Judeţean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei.

Site-ul de internet al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ”Bucovina” al jud. Suceava, www.pompierisv.ro, a fost actualizat în permanenţă cu buletine informative, comunicate de presă, materiale de informare preventivă, imagini şi filme de la intervenţii, primite de la compartimentul informare şi relaţii publice.

7.6 ACTIVITATEA PE LINIE DE SECRETARIAT ŞI DOCUMENTE CLASIFICATE

În anul 2015 au fost gestionate, în total, peste 12.124 de documente astfel: 10.622 nesecret, 1.451 secret de serviciu, 25 secret, 26 strict secret, 710 ordine interne, 559 cereri, petiţii şi sesizări.
Au fost adresate inspectorului şef un număr de 3175 rapoarte personale ale cadrelor unităţii.

7.7 ACTIVITATEA INFOSEC

În anul 2015 Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” al judeţului Suceava nu s-a înregistrat cu incidente de securitate a documentelor sau în domeniul de tehnică  a comunicaţiilor şi informaticii.

7.8 PREVENIREA ŞI COMBATEREA CORUPŢIEI
La nivelul inspectoratului nu s-au înregistrat cazuri privind posibile stări de conflicte de interes,  incidente de integritate sau de corupţie în rândul personalului.

8. MANAGEMENTUL COMUNICĂRII

Obiectivul principal al Planului de Informare şi Relaţii Publice al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” al judeţului Suceava, ca în fiecare an, a fost acela de a consolida încrederea populaţiei sucevene în competenţa şi profesionalismul cu care angajaţii inspectoratului îşi execută misiunile.
Acest lucru s-a realizat prin operativitatea transmiterii către instituţiile mass-media a informaţiilor, reale şi credibile, în cazul producerii unor evenimente deosebite privind situaţiile de urgenţă, totalizând 2.568 de trimiteri înregistrate.

Imaginea instituţiei reflectată în presă este preponderent echilibrată şi obiectivă.
Privind solicitările privind informaţii de interes public, au fost înregistrate 1.218 cereri înregistrate, care au fost rezolvate favorabil, pe loc sau în timpul prevăzut de lege.

9. ASISTENŢA RELIGIOASĂ

Activitatea organizată şi desfăşurată de preotul militar în cadrul Inspectoratului pe linia asistenţei religioase a constat în:
• asigurarea unor teme de specialitate pentru activitatea de pregătire continuă;
• asigurarea asistenţei religioase personalului unităţii şi a cadrelor din IPJ,SRI  la solicitare, precum şi a deţinuţilor din arestul IPJ;
• participarea la săvârşirea serviciilor religioase;
• În cadrul Bisericii militare funcţionează Corala pompierilor militari care, începând de anul acesta a fuzionat cu Corala Parohiei Salcea sub denumirea „Busuiocul”  participând la mai multe concerte de muzică patriotică şi de cătănie.

În anul 2015 inspectoratul a fost verificat de fond de către IGSU. Prezentarea inspectoratului şi rezultatele obţinute au fost apreciate în mod pozitiv de către colectivul de control şi comanda IGSU.

10. Greutăţi şi disfuncţionalităţi în activitate

• Resursa umană apare ca insuficientă raportat la numărul crescut al misiunilor, complexitatea acestora şi dispersia structurilor operative în teritoriu;
• Multitudinea aplicaţiilor informatice din dispecerat şi a datelor care trebuie raportate în acestea;
• Uzura fizică şi morală a aparaturii de comunicaţii şi informatică din dispecerat;

11. OBIECTIVE ŞI PRIORITĂŢI PENTRU ANUL 2016

• Constituirea şi asigurarea funcţionării Centrului Judeţean de Conducere şi Coordonare a intervenţiilor la nivelul inspectoratului. Întocmirea unui Regulament de organizare funcţionare şi a procedurilor specifice de lucru.
• Actualizarea Concepţiei specifice a Inspectoratului privind planificarea, organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de răspuns şi revederea tuturor procedurilor de intervenţie;
• Executarea unor exerciţii complexe, de cooperare cu implicarea agenţiilor cu atribuţii în gestionarea unor tipuri de riscuri;
• Pregătirea în comun cu SGA în vederea cunoaşterii şi utilizării echipamentelor intrate în gestiunea acestora pentru gestionarea inundaţiilor: diguri mobile, motopompe, maşină încărcat saci etc;
• Actualizarea permanentă a Registrului de capabilităţi a judeţului Suceava, prin verificare în teren/telefonic a informaţiilor;
• Continuarea procesului de specializare a subofiţerilor operativi pentru funcţia de paramedic, alpinişti, şi selectarea personalului pentru specializarea a încă 1 scafandru;
• Perfecţionarea ofiţerilor  în domeniile chimic, biologic, radiologic, nuclear şi specializarea acestora în utilizarea echipamentelor autospecialei CBRN;
• Prioritizarea controalelor de prevenire la instituţii şi obiective economice în funcţie de riscurile potenţiale pentru utilizatori şi riverani;
• Acordarea autorizaţiilor de securitate la incendiu şi protecţie civilă numai în cazuri temeinic motivate, dacă sunt îndeplinite în totalitate condiţiile de funcţionare.

comments

comments