full screen background image

Soluții practice – proiecte inovative, la Colegiul “Andronic Motrescu” Rădăuți

1     În cadrul concursului sponsorizat de Kauffland România, școala a primit ca sarcină să organizeze o sesiune de comunicări pe tema invenții soluții practice.

Activitatea și-a propus realizarea următoarelor:

1. Electroscoape diverse – evidențierea electrizării corpurilor -vase din sticlă Erlenmayer, tije metalice, dopuri plută, foițe din aluminiu și cupru, bile și plăcuțe metalice, biluțe din polistiren, agrafe de birou, cârlige.
2. Tribometre – determinarea experimentală a legilor frecării-scânduri din lemn șlefuite și lăcuite, balama bandă, scripeți, corpuri din lemn, polistiren, folie aluminiu, tijă cu găuri pentru reglarea unghiului de înclinare, bolț plastic, fire.
3. Pendulul Maxwell combinat – conservarea energiei mecanice și inducția electromagnetică-suport lemn pentru susținerea discului, magneți, fire inextensibile rezistente, cârlige suspendare disc, bobine, conductori de legătură, ax din dibluri de diverse grosimi, CD-uri, silicon.
4. Pendulul elastic combinat – oscilațiile mecanice și inducția electromagnetică -suport din lemn, cârlig susținere, resort elastic, greutăți diverse din plumb (pescuit), bobină, magnet bară și disc.
5. Evidențierea undelor staționare într-o coardă -aparat electric vechi de ras, fir inextensibil, platan din CD-uri, greutăți diverse din plumb, sârmă zincată, suport metalic sau din lemn.
6. Butelia Leyda – primul condensator electric-vase cilindrice din plastic sau sticlă, foiță de aluminiu, adeziv, conductori, tije metalice.
7. Condensatori diferiți – capacitatea electrică-folie alimentară aluminiu, folie plastic, conductori, bandă izolatoare, placuțe metalice.

În atelierul de tâmplărie elevii au executat lucrări de prelucrare a materialelor, decupare, trasare, găurire, șlefuire, lăcuire. Fetelor li s-au dat lucrări mai ușoare. Pe cele 6 ateliere de lucru, în laboratorul de fizică, după explicarea temei,elevii au fost motivați, pe parcursul activității să fie creativi, să găsească cele mai simple căi de rezolvare a sarcinilor de lucru, să lucreze în echipă completându-se și corectându-se prin schimburi de idei. Atmosfera a fost destinsă dar constructivă, dovada fiind lucrările finale, verificate chiar pe loc. Atitudinea generală a fost una de entuziasm, mai ales la final, cand la verificari, ideile puse în practică s-au dovedit viabile și utile în laboratorul de fizică. Realizările elevilor au îmbogățit dotarea laboratorului, originalitatea unora fiind remarcabilă (cele doua pendule combinate-fenomen mecanic si fenomen magnetic).

Câștigul în urma evenimentului a fost multiplu: orice idee, oricât de trăsnită, poate fi valorificată. Oricare din ei, cu imaginație și încurajare, poate crea ceva deosebit. Mai multe minți, vor reuși mai multe și mai spectaculoase. Au invățat că nu există idei proaste, că dacă spiritul le este lăsat liber, imaginația și crativitatea lor nu are margini. Foarte mulți și-au exprimat dorința de a repeta o asemenea experiență. Cu mâinile lor au realizat materialele, le-au probat, au ințeles mult mai ușor fenomenul fizic și oricând l-ar putea reproduce în laborator. Au invățat să fie toleranți în echipă, să-și accepte ideile, să se ajute între ei. Dacă atmosfera, atitudinea din timpul activității din laboratorul de fizică s-ar repeta și la alte discipline, și pe alte planuri, câștigul ar fi imens. Și pentru elevi și pentru profesori și, de ce nu?, și pentru societate.

Doina CRAIU

Radio VIVA FM Rădăuţi

comments

comments