full screen background image

Precizări ale ISU în urma actelor normative care întăresc disciplina în materie de securitate la incendii

pompieri3     În urma aprobării de către Guvernul României a unor acte normative care vin să întărească disciplina în materie de securitate la incendii, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” al Judeţului Suceava face următoarele precizări:

“În decursul timpului, pe teritoriul judeţului nostru s-au înregistrat situaţii de urgenţă complexe (incendii, inundaţii, alunecări de teren, accidente şi altele) care au pus în pericol viaţa şi sănătatea persoanelor, şi nu de puţine ori s-au înregistrat şi victime omeneşti.

Pe timpul activităţilor preventive executate de către personalul inspectoratului s-au avut în vedere, în principal, remedierea pe loc a deficienţelor constatate, instruirea personalului de pe locul de muncă şi acordarea asistenţei tehnice de specialitate factorilor de decizie, cu privire la managementul riscurilor potenţiale din unitatea respectivă.

Cei mai mulţi conducători de unităţi şi obiective economice au înţeles să se conformeze cerinţelor legislaţiei specifice şi să implementeze măsurile de punere în siguranţă a utilizatorilor cu activitate permanentă şi temporară, în spaţiul de lucru respectiv.

Sunt şi situaţii când factorii de decizie din obiectivele şi instituţiile în cauză nu au înţeles importanţa activităţii preventive desfăşurate de cadrele inspectoratului şi să dea  finalizarea cuvenită proceselor verbale şi notelor de control ce le-au fost aduse la cunoştinţă, acceptând să-şi desfăşoare în continuare activitatea, punând sub semnul întrebării siguranţa utilizatorilor.
Şi în acest moment, când au fost emise ultimele acte normative pe linia securităţii la incendiu, activitatea cadrelor Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” al Judeţului Suceava va urmări acelaşi scop, de punere în siguranţă a obiectivelor şi utilizatorilor aferenţi, respectând, ca şi până acum, principiile care stau la baza activităţii de perevenire, şi anume: principiul legalităţii, principiul continuităţii şi gradualităţii, principiul imparţialităţii şi principiul confidenţialităţii.

Asigurăm cetăţenii judeţului de obiectivitatea şi imparţialitatea cadrelor inspectoratului în activitatea preventivă desfăşurată, pentru implementarea legislaţiei în vigoare, reiterând faptul că nu putem să comensurăm material viaţa şi sănătatea persoanelor, precum şi traumele psihice ale celor apropiaţi victimelor.

Drept urmare, considerăm că nicio măsură materială nu poate fi considerată prea costisitoare, comparativ cu viaţa şi sănătatea unei persoane.”

Pompierii aduc la cunoştinţa cetăţenilor elementele de noutate apărute în legislaţia specifică, după cum urmează:

„În cazul construcțiilor sau amenajărilor cu suprafață mai mare de 200 mp, având destinația de comerț, cultură și turism, autorizate din punct de vedere al securității la incendiu, dispunerea măsurii complementare de oprire a funcționării se face în oricare din următoarele situații:

– Depășirea cu mai mult de 10% a numărului de utilizatori pentru care s-a acordat autorizația de securitate la incendiu;

– Depășirea numărului de niveluri supraterane față de valoarea de referință admisă pentru clădirile cu nivelul V de stabilitate la incendiu/grad de rezistență la foc;

– Desființarea unei căi de evacuare atunci când potrivit reglementărilor tehnice specifice se impun două sau mai multe căi de evacuare, în concordanță cu valoarea de referință;

– Reducerea prin elemente de construcție, cu mai mult de 25% din valoarea de referință a înălțimii/lățimii căilor de evacuare, în condițiile în care deficiența nu poate fi înlăturată pe timpul controlului;

– Desființarea instalațiilor/sistemelor de stingere a incendiilor ori de detectare, semnalizare și avertizare incendiu, precum și a celor de iluminat de securitate pentru evacuare.

Valorile de referință pentru aceste criterii sunt cele cuprinse în documentațiile tehnice aferente autorizațiilor de securitate la incendiu, emise de inspectoratele pentru situații de urgență, raportate la cerințele reglementărilor tehnice indicate în documentația care a stat la baza obținerii autorizației.

În cazul construcțiilor sau amenajărilor cu suprafață mai mare de 200 mp, având destinația de comerț, cultură și turism, care nu au autorizație de securitate la incendiu, dispunerea măsurii complementare de oprire a funcționării se face în oricare din următoarele situații:

– Depășirea numărului maxim de utilizatori pentru baruri, cluburi, discoteci și restaurante cu mai mult de 10% din valoarea de referință;

– Depășirea numărului de niveluri supraterane față de valoarea de referință admisă pentru clădirile cu nivelul V de stabilitate la incendiu/ gradul de rezistență la foc;

– Neasigurarea numărului minim de căi pentru evacuare față de valoarea de referință;

– Reducerea prin elemente de construcție, cu mai mult de 25% din valoarea de referință a înălțimii/lățimii căilor de evacuare, în condițiile în care deficiența nu poate fi înlăturată pe timpul controlului;

– Neechiparea  cu instalații de stingere a incendiilor ori de detectare, semnalizare și avertizare incendiu, în concordanță cu valoarea de referință;

– Neechiparea cu instalații/sisteme de desfumare ori instalații de iluminat de securitate pentru evacuare, în concordanță cu valoarea de referință;

– Categorii de construcții sau amenajări la care nu au fost identificate data realizării documentației tehnice de autorizare a lucrărilor de construcții sau momentul punerii în funcțiune.

Valorile de referință pentru aceste criterii sunt cele cuprinse în reglementările tehnice specifice în vigoare la data realizării documentației tehnice de autorizare a lucrărilor de construcții sau la momentul punerii în funcțiune.

Măsura de oprire a funcționării ori utilizării clădirilor ori spațiilor amenajate se realizează până la obținerea autorizației de securitate la incendiu.

Pentru situația depășirii cu 10% a numărului de utilizatori pentru care s-a acordat autorizația, măsura complementară de oprire a funcționării ori utilizării clădirilor ori spațiilor amenajate se dispune pentru 60 de zile calendaristice începând cu data comunicării procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor.”

comments

comments