full screen background image

Cristian Adomniţei, la VIVA FM: “Moldova să strige cu gura mare durerea sa şi să nu accepte orice decizie iau cei din Bucureşti pentru ea”

cristian-adomnitei     Astăzi, la Piatra Neamţ, a avut loc dezbaterea proiectului “Autostradă pentru Moldova”.

Au fost prezenţi oamenii de afaceri, reprezentanţi ai autorităţilor locale, judeţene şi naţionale şi parlamentari din Regiunea Moldovei, precum şi reprezentanţii politici si administrativi din Republica Moldova.

Cei prezenţi au cerut modificarea Master Planului General de Transport, astfel încât Moldova să fie legată de Transilvania printr-o autostradă, nu printr-un drum expres.

La acest eveniment a fost prezent şi Cristian Adomniței, sucevean de origine, președinte al Consiliului Județean Iași, care a explicat contextul în care s-a organizat întâlnirea, într-o intervenţie telefonică în cadrul emisiunii VIVA Trafic.

Adomniţei: “Guvernul va trebui să decidă, în luna decembrie, asupra formei finale a Master Planului General de Transport al României. Acest Master Plan este important pentru România şi pentru regiunea noastră de Nord-Est, pentru că aceasta este harta drumurilor, autostrăzilor, porturilor, aeroporturilor, căilor ferate, pe baza căreia poţi primi bani europeni. Deci, dacă un anumit traseu, coridor, care leagă două destinaţii oarecare, nu se află pe acest Master Plan, atunci nu poţi primi bani europeni pentru el şi singura soluţie ca să-l construieşti este să-l legi la bugetul central al României, care ştim că este, totuşi, sărac.”

De aceea, tema acestei întâlniri a fost susţinerea autostrăzii Moldova – Transilvania, cu traseul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ – Ditrău – Târgu Mureş.

Adomniţei: “Este, practic, un traseu la mijlocul Regiunii de Nord-Est, este la distanţă egală faţă de toate celelalte judeţe şi mari oraşe ale Moldovei, şi, fundamental important, este singurul prins pe coridoarele europene de transport. De fapt, acest coridor, Iaşi – Târgu Mureş, alături de coridorul 4, Timişoara – Sibiu – Piteşti – Bucureşti – Constanţa, şi coridorul 9, Suceava – Giurgiu, sunt singurele coridoare pentru care România poate primi bani europeni.”

Rezoluţia pentru proiectul “Autostradă pentru Moldova” a fost semnat de participanţi, deşi de la întâlnire a lipsit tocami un reprezentant al Guvernului, primul responsabil în acest proces.

Adomniţei: “Rezoluţia a fost semnată de cei prezenţi, dar, din păcate, a lipsit chiar Guvernul, primul responsabil în acest proces. A lipsit şi firma de consultanţă care a întocmit Master Planul. În lipsa acestor doi actori principali, practic, ceea ce e de făcut pe mai departe are de suferit. Noi, toţi cei prezenţi acolo, ne-am declarat ataşamentul profund faţă de această autostradă. S-a relevat, încă o dată, că aşa cum este făcut Master Planul, până în 2020, în Moldova nu se va face nicio autostradă. Nici Iaşi – Târgu Mureş, nici Bacău – Braşov. Amândouă sunt proiectate pe Master Plan să înceapă după 2020. Adică atunci când ies eu la pensie. Nu poţi să spui oamenilor din Moldova că nu ai nicio soluţie pentru ei până atunci, asta este, în esenţă, rezoluţia noastră. Ca să se audă foarte clar glasul Moldovei şi al Bucovinei, până la Bucureşti şi până la Bruxelles. Că şi noi avem nevoie de oportunităţi de dezvoltare. Dar nu le vom putea avea, în lipsa autostrăzii. Autostrada are cel mai mare factor de multiplicare al investiţiilor în economia regiunii noastre, este singura soluţia realistă ca Moldova să iasă din izolare şi din subdezvoltare. Este singura soluţie ca să putem să ne ţinem tinerii acasă. Să muncească aici, pentru că ar avea unde, dacă am avea autostradă. Acestea sunt mesajele transmise, de la Piatra Neamţ, către Guvernul de la Bucureşti şi către Bruxelles.”

Președintele Consiliului Județean Iași speră ca Guvernul să priceapă, măcar în ceasul al doisprezecelea, aceste lucruri şi să reintroducă, aşa cum era iniţial, autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş, în Master Planul General de Transport al României.

Adomniţei: “Această autostradă trebuie reintrodusă în Master Planul General de Transport, pentru a se putea primi bani europeni şi pentru a putea fi construită. Iar construcţia să se întâmple cu o perioadă de finanţare de 7 ani, mai repede, nu după 2020, ci din 2014 până în 2020.”

“Important este ca Moldova să strige cu gura mare durerea sa şi să nu accepte orice decizie iau cei din Bucureşti pentru ea.”, a încheiat Cristian Adomniței.

comments

comments