full screen background image

29 octombrie – “Temele … dincolo de coșmaruri”

doza de educatie     Bun găsit, dragi consumatori de educație!

Mai ieri dăteam startul noului an școlar și mă miram de răspunsul primit din partea a 90% dintre cei pe care îi întrebam cu ce asociază școala. Vă mai amintiți? Părinți și copii deopotrivă, se gândeau la teme. Iar gândurile nu erau aducătoare de zâmbete.

La aproape 2 luni de școală, am auzit trecând pe lângă un copil, o remarcă ce mi-a amintit de studiul acela de început. Căci copilul spunea Urăsc școala pentru că trebuie să fac teme! Destul de tristă prima parte…

Mă întreb dacă elevii de acum sunt cu mult mai diferiți decât noi în vremea când mergeam la școală. Și-mi amintesc acum amuzată că în vremea când eram elevă și eu îmi doream să se termine cât mai repede școala, căci astfel nu voi mai avea zilnic de învățat și nici de scris…. Total greșit de altfel. Căci profesor fiind am la fel sau poate chiar mult mai multe teme.

Temele au fost și vor rămâne stresul elevilor totdeauana. Și dacă nu-i putem convinge pe profesori să dea teme pentru acasă mai puține, dar mai provocatoare (căci mulți specialiști afirmă că rezolvarea lor ar fi bine să dureze între 20 și 40 de minute în clasele mici), atunci măcar să-i ajutăm pe părinți în a-i sprijini potrivit pe cei mici la teme. Căci temele n-ar trebui să fie un coșmar nici pentru părintele obosit și lipsit de răbdare după o zi de muncă, nici pentru elevul dornic de a se relaxa după orele de școală.

Rostul temelor este de a forma la elevi disciplina muncii, abilități de organizare a timpului, de stabilire a priorităților, de dozare a efortului, de luarea a decizilor și de muncă independentă….. Lungă lista cu beneficiile ce le pot aduce temele…. e drept că realizabilă în cazul în care temele nu sunt, cum spuneam, un coșmar și pentru mici și pentru mari.

Haideți să identificăm doar câteva lucruri ce ar putea ajuta ambele categorii în această problemă a temelor! În primul rând elevul ar trebui să aibă un spațiu de studiu special amenajat. Așa dovediți și d-voastră că acordați importanța cuvenită acestei activități și poate fi un lucru motivant, nu doar necesar. Stimulii ce l-ar putea distrage (precum un televizor, calculator sau radio pornit) e necesar să fie îndepărtați. Nu dați crezare prea mare micilor manipulatori ce spun că se concentrează mai bine ascultând muzică în căști, sau că așteaptă un mesaj important de la vreun coleg. Toate acestea nu fac decât să-i distragă. Atmosfera din casă din timpul alocat studiului este foarte importantă. Chiar dacă vă ia din timp, fiți dumneavoastră cel care răspunde provocărilor la joacaă ale fratelui mai mic, sau cel care reduce volumul muzicii din camera fratelui mai mare ce ascultă Viva Fm.. Și nu în cele din urmă bine ar fi să nu uitați mai ales în cazul celor mici, că temele sunt pentru elevi. Nu vă asumați d-voastră această răspundere, căci s-ar putea să v-o asumați și pe cea pentru o notă proastă. E necesar a-i ajuta la început, pentru a nu se descuraja în privința temelor, dar apoi e bine să capete independență.

Doar câteva sugestii, deoarece discuția despre teme o vom mai avea probabil. Căci temele, tind să cred, vor rămâne mereu o problemă. Pentru toți. Ce nu poate fi tratată doar cu o doză de educație. Deci, consumati-o zilnic!

0:00

comments

comments




Leave a Reply

avatar