full screen background image

Dezbaterea privind modificările aduse Codului rutier, amânată

Politia rutiera     Comisia juridică, Comisia pentru apărare şi cea pentru administraţie publică din Senat au stabilit, în şedinţa comună de marţi, amânarea cu două săptămâni a dezbaterilor asupra Proiectului de lege pentru modificarea şi completarea OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice pentru a se centraliza toate amendamentele depuse de către parlamentari.

Propunerea de amânare a venit din partea preşedintelui Comisiei pentru apărare a Senatului, Corneliu Dobriţoiu, şi a fost aprobată, în unanimitate, de membrii celor trei comisii parlamentare reunite.

Totodată, a fost luată decizia ca amendamentele să fie depuse la Comisia juridică până vineri, 30 noiembrie, urmând ca discuţia privind modificările aduse Codului rutier să fie reluată, în comisii în data de 3 decembrie.

“Atâta vreme cât nu există o abordare unitară şi din partea altor instituţii ale statului de drept, vă spun că efortul nostru de a încerca să creştem cuantumul amenzilor cu rol inhibitoriu va avea un eşec. Ar trebui să avem în vedere faptul că nivelul de colectare a acestor amenzi, aşa cum a fost prevăzut în Codul anterior, este – nu aş vrea să îl apreciez eu, dar cred că ştim cu toţii despre ce vorbim. Ori, momentul în care ne vom uita cu atenţie la prevederile actualului Cod, eu vă cer să amânăm discuţiile cu două săptămâni în aşa fel încât să prezentăm amendamente pertinente”, a spus Dobriţoiu.

La rândul său, senatorul PSD Toni Greblă a adăugat că faţă de nivelul general de trai al românilor, cuantumul amenzilor contravenţionale de circulaţie este “îndestulător”, mai ales în contextul în care, începând cu data de 1 ianuarie 2014, amenzile vor continua să crească odată cu majorarea salariului minim de economie.

“Preocuparea pentru a avea un Cod rutier prin a cărei reglementare să se diminueze numărul victimelor accidentelor de circulaţie este bună în sine. Problema nu este asta. După părerea mea, ar trebui să gândim că faţă de nivelul general de viaţă, faţă de media câştigurilor românilor, cuantumul actualelor amenzi, şi mă refer doar la cele contravenţionale, este îndestulător. S-a spus că amenzile nu sunt încasate şi pentru asta trebuie să le mărim. Trebuie să avem în vedere şi faptul că, de la 1 ianuarie 2014, amenzile vor creşte ca urmare a creşterii salariului minim pe economie, astfel încât la finele anului 2014 fiecare categorie de amendă contravenţională va creşte în medie cu multiplu de un milion, ceea ce cred că este suficient”, a spus Greblă.

Acesta a precizat totodată că amenzile de circulaţie foarte mari creează cadrul necesar de creştere a coeficientului de corupţie.

“Ar trebui să revedem dacă nu cumva, pe de-o parte, amenzile mari de 4.000-9.000 lei nu fac decât să crească coeficientul de corupţie pentru că dacă amenda este rezonabilă cetăţeanul preferă să plătească amenda. În cazul în care amenda este foarte mare, de 5.000 lei, un 1.000 lei oferit agentului constatator are darul să îndemne contravenientul să prefere 1.000 lei în loc de 5.000 lei, dar îl motivează şi pe agentul constatator. Există foarte mulţi oameni care închid ochii de la 1.000 lei în sus”, a mai spus senatorul social-democrat.

Toni Greblă a mai spus că, în opinia sa, ar trebuie gândită, împreună cu Ministerul Finanţelor, posibilitatea ca amenzile de circulaţie să nu mai fie executate silit “de către administraţia fiscală de la primării pentru că primarii, mai ales în localităţile mici, în anii electorali şi pre-electorali, nu vor face nicio executare silită”.

“Ar trebui găsită o altă entitate care să urmărească executarea”, a punctat Greblă.

Preşedintele Comisiei juridice a Senatului, liberalul Tudor Chiuariu, a afirmat că “studiile criminologice recente arată că nu înăsprirea exagerată a sancţiunilor conduce la descurajarea celor au în intenţie să săvârşească astfel de fapte”.

comments

comments




Leave a Reply

avatar